Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijksoverheid legt ook Facebook op pijnbank: DPIA moet risico's in kaart brengen

De Rijksoverheid gaat het eigen gebruik van Facebookpagina’s onderzoeken. Er wordt een DPIA (data protection impact assessment) uitgevoerd. Het Rijk kondigde een jaar geleden al aan dat het Facebook wilde onderzoeken, met een DPIA wordt een volgende stap gezet.
staatssecretaris Van Huffelen (Koninkrijksrelaties en Digitalisering)
© Rijksoverheid
Rijksoverheid

Met een DPIA worden de risico’s beoordeeld voor de verwerking van persoonsgegevens. Er wordt gekeken naar juridische, technische en ethische aspecten. Zo nodig komen uit de DPIA aanvullende maatregelen voort, die eventuele risico’s moeten wegnemen.

De aanleiding voor het onderzoek van de Rijksoverheid, dat wordt uitgevoerd door een externe partij, is een eerder uitspraak van de Duitse privacywaakhond die adviseerde dat Duitsland moest stoppen met dienstverlening via Facebook. “Ik vind het belangrijk dat de Nederlandse overheid op rechtmatige en zorgvuldige wijze omgaat met de bescherming van persoonsgegevens. Vanwege recente ontwikkelingen, zoals die van de Duitse toezichthouder, en vanwege de hoge technische en juridische complexiteit van deze specifieke gegevensverwerking is besloten om een onafhankelijke partij een DPIA te laten uitvoeren”, zo schrijft staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Eerdere DPIA's

Het Rijk stelde eerder al DPIA’s op voor onder andere het gebruik van Google en Microsoft. “Bij Microsoft Windows 10 kwamen geen hoge risico’s naar voren voor de verwerking van persoonsgegevens. Bij Google Workspace kwamen tien hoge dataprotectierisico’s naar voren”, aldus van Huffelen. Na de DPIA’s werd een akkoord bereikt met Google waarin toezeggingen werden gedaan die de risico’s kunnen wegnemen.

  

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in