Management

Branche
winkel

Retailers nog niet echt handig in e-mailmarketing

Retailers benutten mogelijkheden e-mail nog nauwelijks

© CC0 Public Domain via Pixabay,  Ann_San
8 september 2016

Retailers benutten mogelijkheden e-mail nog nauwelijks

De klassieke winkelstraatwinkels, die zoveel last zeggen te ondervinden van online concurrenten, laten zelf belangrijke kansen op het vlak van digitale marketing liggen. Zo benutten ze nog nauwelijks de mogelijkheid om klanten via e-mail te benaderen. De helft van de Nederlandse consumenten (49%) wil best thuis per e-mail een digitale factuur ontvangen. Twee derde staat ook open voor promotionele content op zo'n e-factuur.

Dat blijkt uit een rondvraag door Censuswide, onder 1.004 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Opdrachtgever voor het onderzoek was het uiteraard niet geheel belangeloze Bronto Software, dat IT-oplossingen verkoop voor marketing automation. Maar de cijfers zijn ondubbelzinnig:

  • 83% van de respondenten zegt wel eens op een aanbieding in een mail te klikken
  • drie op de tien (30%) klikt minstens een keer per dag op een link in een e-mail

  • ruim vier op de vijf Nederlandse consumenten (83%) klikt wel eens op een aanbieding in een e-mail  

  • bijna twee derde (62%) heeft wel eens product aangeschaft dat werd aangeboden in een e-mail.

  • een op de tien (10%) koopt zo minstens een keer per week iets.

  • gemiddeld kopen Nederlanders 34 keer per jaar een product op basis van een e-mail aanbieding.

  • mannen zijn op dit gebied het meest actief; zij kopen gemiddeld 43 keer per jaar iets via e-mail; vrouwen 26 keer per jaar.

Loyaliteitsprogramma’s minder gewild

Bronto concludeert dat een e-factuur uitstekende mogelijkheden biedt om de winkelaankoophistorie van klanten te verbinden aan promotionele content: een ruime meerderheid (66%) van de respondenten staat open voor dit soort additionele content; onder jongeren (16-24 jaar) is dit zelfs 81%. 

Informatie over aankomende uitverkoopacties zou daarbij het meest op prijs worden gesteld (45%), gevolgd door aanbiedingen van gerelateerde producten (40%). Opvallend genoeg blijken relatief weinig Nederlandse consumenten (18%) geïnteresseerd in informatie over klantloyaliteitsprogramma’s op hun digitale factuur. Dit is aanzienlijk lager dan in andere Europese landen en zou voor marketeers wellicht een reden kunnen zijn om nieuwe klantloyaliteitsconcepten voor de Nederlandse markt te ontwikkelen en te testen.

Cloudplatform

Bronto Software is onderdeel van NetSuite en levert onder meer een op de cloud gebaseerd commerce marketing automation-platform voor mid-market en enterprise organisaties. Het Bronto Marketing Platform is sluit aan op diverse commerce platforms, zoals NetSuite, Magento, Demandware en Kibo. In de rol van e-mailmarketingprovider bedient Bronto merken als Björn Borg, Joseph Joseph, notonthehighstreet, Samsonite en Vivienne Westwood. 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.