Innovatie & Strategie

Personal Tech
D.J. Koh

Opvouwbare smartphone in 2018, belooft Samsung

De tijd is rijp om een opvouwbare smartphone uit te brengen, zegt Samsung Mobile CEO D.J. Koh.

D.J. Koh © Samsung
4 september 2018

De tijd is rijp om een opvouwbare smartphone uit te brengen, zegt Samsung Mobile CEO D.J. Koh.

De hoogste baas van Samsungs divisie voor mobiele apparaten bevestigt geruchten over een opvouwbare smartphone. Onderzoek onder consumenten heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant overtuigd dat er een markt is voor zo'n toestel. D.J. Koh verklaart dat een vouwbare smartphone dit jaar nog uitkomt en dat het in uitgevouwen vorm anders zal zijn dan een tablet.

Mogelijk wordt de opvouwbare smartphone in november onthuld, op de Developers Conferentie die Samsung dan houdt. CEO Dong-Jin Koh heeft dit alles onthuld in gesprek met de Amerikaanse tv-zender CNBC. Geruchten over een dergelijk toestel deden al enige tijd de ronde. De fabrikant zou hiermee teruggrijpen naar de openklapbare gsm-toestellen die begin deze eeuw de norm waren; vóór de opkomst van toestellen met touch-schermen. Begin dit jaar heeft HMD, fabrikant van Nokia-smartphones, al een remake van de zogeheten 'banana phone' (van eind vorige eeuw) uitgebracht.

Méér bieden

Samsungs streven naar een opvouwbare smartphone gaat verder dan een herhaling van de klassieke openklapbare telefoon. Dat oorspronkelijke design is in dichtgeklapte staat niet bruikbaar, wat voor de aankomende nieuwe smartphone wel de bedoeling moet zijn. "Je kunt de meeste van de gebruiksmogelijkheden gebruiken in dichtgeklapte toestand. Maar wanneer je wilt browsen of iets wilt zien dan moet je het mogelijk uitklappen", aldus Koh.

Hij uit in zijn interview met CNBC nog wel bedenkingen: wat voor voordeel biedt een uitgevouwen smartphone in vergelijking met een tablet? "Als de uitgevouwen ervaring dezelfde als van een tablet, waarom zouden zij [consumenten] het dan kopen?" De topman benadrukt dat elke innovatie relevant moet zijn voor klanten. Samsung staat onder druk van Chinese concurrenten zoals Xiaomi en Huawei die ook goedkopere smartphones bieden. Aan de bovenkant van de markt staat Apple met zijn relatief duurdere iPhone-modellen.

Middenmoot van de markt

Naast de innovatie van een opvouwbare smartphone heeft CEO Koh ook de nieuwe strategie uiteengezet voor de midrange-markt. Het volstaat niet langer om nieuwe technologie en differentiatie eerst uit te brengen in een vlaggenschipmodel om die vernieuwingen dan later naar de middenmoot te brengen, zegt Koh. Later dit jaar komen er goedkopere smartphones op de markt die dan gelijk als eerste al de nieuwste snufjes bieden.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 22 oktober 2018 16:16

Niet zo'n gek idee.
- De helft compacter.
- En misschien kom ik af van de irritante onbedoelde acties t.g.v. het aanraakscherm (zelfs met een volledige hoes).

Alleen, een scherm met een naad lijkt me niet zo geweldig.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.