Overslaan en naar de inhoud gaan

Opvouwbare smartphone in 2018, belooft Samsung

De hoogste baas van Samsungs divisie voor mobiele apparaten bevestigt geruchten over een opvouwbare smartphone. Onderzoek onder consumenten heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant overtuigd dat er een markt is voor zo'n toestel. D.J. Koh verklaart dat een vouwbare smartphone dit jaar nog uitkomt en dat het in uitgevouwen vorm anders zal zijn dan een tablet.
D.J. Koh, CEO Samsung Mobile
© Samsung
Samsung

Mogelijk wordt de opvouwbare smartphone in november onthuld, op de Developers Conferentie die Samsung dan houdt. CEO Dong-Jin Koh heeft dit alles onthuld in gesprek met de Amerikaanse tv-zender CNBC. Geruchten over een dergelijk toestel deden al enige tijd de ronde. De fabrikant zou hiermee teruggrijpen naar de openklapbare gsm-toestellen die begin deze eeuw de norm waren; vóór de opkomst van toestellen met touch-schermen. Begin dit jaar heeft HMD, fabrikant van Nokia-smartphones, al een remake van de zogeheten 'banana phone' (van eind vorige eeuw) uitgebracht.

Méér bieden

Samsungs streven naar een opvouwbare smartphone gaat verder dan een herhaling van de klassieke openklapbare telefoon. Dat oorspronkelijke design is in dichtgeklapte staat niet bruikbaar, wat voor de aankomende nieuwe smartphone wel de bedoeling moet zijn. "Je kunt de meeste van de gebruiksmogelijkheden gebruiken in dichtgeklapte toestand. Maar wanneer je wilt browsen of iets wilt zien dan moet je het mogelijk uitklappen", aldus Koh.

Hij uit in zijn interview met CNBC nog wel bedenkingen: wat voor voordeel biedt een uitgevouwen smartphone in vergelijking met een tablet? "Als de uitgevouwen ervaring dezelfde als van een tablet, waarom zouden zij [consumenten] het dan kopen?" De topman benadrukt dat elke innovatie relevant moet zijn voor klanten. Samsung staat onder druk van Chinese concurrenten zoals Xiaomi en Huawei die ook goedkopere smartphones bieden. Aan de bovenkant van de markt staat Apple met zijn relatief duurdere iPhone-modellen.

Middenmoot van de markt

Naast de innovatie van een opvouwbare smartphone heeft CEO Koh ook de nieuwe strategie uiteengezet voor de midrange-markt. Het volstaat niet langer om nieuwe technologie en differentiatie eerst uit te brengen in een vlaggenschipmodel om die vernieuwingen dan later naar de middenmoot te brengen, zegt Koh. Later dit jaar komen er goedkopere smartphones op de markt die dan gelijk als eerste al de nieuwste snufjes bieden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in