Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Nederlandse bedrijven verzamelden tweets en schenden de privacywet

Niet alleen de overheid, ook grote bedrijven als ING, Ziggo en DNB verzamelen via tools als Coosto en OBI4Wan duizenden tweets zonder twitteraars erover te informeren. Privacy-jurist Floor Terra van Privacy Company meldt in een blogpost hoe bij OBI4Wan transparantie ontbreekt over aan wie de tweets en persoonsgegevens worden doorverkocht.
© Flickr
Flickr

Uit eerder onderzoek van Trouw en AG Connect werd al duidelijk dat de Nederlandse overheid, waaronder het ministerie van sociale zaken, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) tweets verzamelen en daarover gebruikers niet informeren. Een handeling die verplicht is volgens privacywetgeving, omdat er bij tweets monitoren ook persoonsgegevens worden verwerkt waaronder soms naam, ras, geslacht en politieke opvattingen.

Terra nam onlangs de proef op de som en deed een inzageverzoek bij twee veelgebruikte tools voor monitoring van sociale media: Coosto en OBI4Wan. Hij wilde onder meer weten of zijn tweets zijn verzameld, aan wie zijn persoonsgegevens zijn verstrekt en aan wie de klanten zijn aan wie de gegevens verkocht zijn. OBI4Wan gaf daarop aan tweets van Terra te hebben verzameld, zonder dat hij daarover op de hoogte was gesteld. Het bedrijf had ook nog tweets die al lang verwijderd waren, maar weigerde vervolgens om Terra informatie te verstrekken over de bedrijven en organisaties aan wie de gegevens uiteindelijk waren verkocht, zo valt te lezen in de blogpost.

ING, Ziggo & DNB

Coosto toonde zich bij het inzageverzoek aanzienlijk meer transparant. Nadat klanten van Coosto gevraagd was om toestemming, kon Coosto aan Terra melden dat ING, Ziggo en De Nederlandsche Bank (DNB) tweets van Terra en zijn persoonsgegevens hebben ontvangen. DNB bleek de tweets bij een onderzoek naar een algemeen beeld over DNB onder millenials op sociale media te hebben gebruikt.

Op de vraag waarom de bank daarover niet had geïnformeerd, ontving Terra van DNB een excuses voor het ontbreken van ´kenbaarheid´ voor de betrokkenen. ING gaf geen specifieke verklaring over de verzamelde tweets. Ziggo gaf aan in ieder geval te bekijken of de privacystatement verduidelijkt kan worden.

Coosto heeft naar aanleiding van het inzageverzoek de AP gevraagd hoe zij moeten omgaan met inzageverzoeken voor verzamelde berichten, maar drie maanden na dato heeft de AP nog altijd geen reactie gegeven.

Transparantie ontbreekt

In zijn blog concludeert Terra dat mensen zich niet al te veel zorgen zullen maken over de monitoring van sociale netwerken. Wel denkt hij dat monitoring van sociale media door bedrijven waarover géén transparantie is een reden tot zorg is.
 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in