Beheer

Privacy
avg

Onderzoek: AVG heeft verwoestend effect op innovatie

Aantal nieuwe apps gehalveerd na nieuwe wetgeving.

13 mei 2022

Aantal nieuwe apps gehalveerd na nieuwe wetgeving.

De AVG heeft aanzienlijke gevolgen gehad voor de appmarkt van Google. Nadat de wetgeving van kracht werd verdween ongeveer een derde van alle apps uit de Play Store. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van meerdere universiteiten.

De Europese privacywetgeving staat volgens de onderzoekers van de Universiteit van Zürich, de Universiteit van East Anglia en de Universiteit van Minnesota innovatie in de weg. In het rapport ‘GDPR and the Lost Generation of Innovative Apps’ wordt geschreven over een ‘verwoestend effect’ op de appmarkt.

De onderzoekers bekeken 4,1 miljoen Google Play Store-apps die in 2016 tot en met 2019 werden aangeboden. De AVG bleek de oorzaak het verdwijnen van ongeveer een derde van de apps. Daarnaast werd het aantal lanceringen van nieuwe apps gehalveerd  in de periode na de implementatie van de AVG.

De onderzoekers melden in hun conclusie onder meer dat apps na de AVG een hoger gemiddeld aantal gebruikers hebben, wat wijst op hogere ontwikkelingskosten. “We concluderen dat de AVG, ongeacht de gunstige effecten ervan voor privacybescherming, ook onbedoelde gevolgen met zich meeneemt waaronder het vertragen van innovatie”, zo schrijven de onderzoekers.

Innovatie gaat verloren

Omdat het voor ontwikkelaars moeilijker is geworden om toe te treden tot de appmarkt, zou het kunnen dat innovatie en ondernemerschap en de bijbehorende voordelen daarvan verloren gaan. “Als we over lange termijn de balans opmaken en met en zonder AVG vergelijken, zien we dat de AVG het totale app-gebruik met ongeveer een derde vermindert", aldus de onderzoekers.

Om meer licht te werpen op de ervaringen van bedrijven die moeten voldoen aan de AVG, hielden de onderzoekers ook een enquête onder 650 app-ontwikkelaars. Meer dan 80% van ontwikkelaars zag geen veranderingen in de vraag naar hun apps of het niveau van gegevensverzameling. Zo'n 13,7% van de ontwikkelaars heeft na de AVG een app moeten verwijderen of moeten aanpassen om aan wetgeving te voldoen.

Extra kosten 

De drie meest voorkomende uitdagingen voor de ontwikkelaars na de AVG zijn administratieve lasten (86%), extra kosten (47,5%) en gebrek aan kennis over de details van de regeling (36,9%). onder meer extra personeel, benodigde technische apparatuur en externe inhuur zoals een FG worden door ontwikkelaars genoemd als kosten die na de AVG zijn ontstaan.  "Grotere bedrijven of ontwikkelaars met meerdere apps kunnen, omdat zij meer mogelijkheden hebben om dit soort kosten op te vangen, profiteren ten opzichte van kleine en single-app-ontwikkelaars", aldus de onderzoekers. 

Het volledige rapport is hier te vinden.

Lees meer over
3
Reacties
P.J. Manz 16 mei 2022 13:22

Dit bevestigt dat ICT een beetje is doorgeslagen. ICT wordt niet gebruikt voor zaken die nodig, nuttig en verantwoord zijn. AVG is een recht dat ervoor zorgt dat mensen beschermd worden. Vergelijk het een met rijden op een snelweg en voortdurend springen marketeers op de weg met reclame borden en de bestuurder van het voertuig zou steeds behendiger moeten worden om deze marketeers te omzeilen. Innovatie is niet steeds iets nieuws bedenken met lak aan basisrechten van gewone mensen. Als het niet meer kunnen maken, wat de rechten van gewone mensen respecteert, verwoestend wordt genoemd dan is er toch iets mis met de drang om steeds maar iets nieuws te maken. Oplossingen maken en dan op zoek gaan naar een probleem is wat ICT doet en niet de mooie technologie inzetten om problemen op te lossen.

Frans Huigen 16 mei 2022 09:05

Wel vermakelijk dat in het meinummer ook Jaap-Henk Hoepman aan het woord komt. Al die ontwikkelaars hadden hem moeten bellen met hun problemen! :)

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.