Beheer

Infrastructuur
Mijn DUO werkt na maand weer

MijnDUO na maand weer toegankelijk

Na maand uit de lucht zijn de gegevens van 4,8 miljoen klanten succesvol overgezet naar het nieuwe systeem.

2 mei 2018

Na maand uit de lucht zijn de gegevens van 4,8 miljoen klanten succesvol overgezet naar het nieuwe systeem.

Het digitale loket MijnDUO is sinds gisteren weer bereikbaar na een maand gesloten te zijn geweest. Eind maart ging het IT-project de laatste fase in, waarbij de gegevens van 4,8 miljoen klanten werden geconverteerd naar het nieuwe systeem. Daarbij was het niet mogelijk aanpassingen in de gegevens door te voeren; het digitale loket werd een maand gesloten.

De migratie is succesvol verlopen, laat een woordvoerder van DUO weten aan AG Connect. Inmiddels zijn er zo’n 30.000 handelingen in het nieuwe portaal verricht. “Het geeft aan dat het systeem echt goed werkt”, aldus de woordvoerder. Gisteren, toen MijnDUO in de nieuwe opstelling live ging, had de organisatie te maken met wat piekdrukte aan de telefoon, maar inmiddels lijkt dat ook alweer voorbij.

Overigens werd de piek aan bezoek al door de minister voorspeld in een brief aan de Kamer. “DUO houdt er rekening mee dat veel studenten dan tegelijkertijd willen inloggen, maar het precieze effect ervan is moeilijk voorspelbaar. Mocht dit effect zich in extreme mate voordoen, dan zou het kunnen zijn dat de dienstverlening die eerste dagen met wat haperingen op gang komt," schreef minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) toen.

Van Cobol naar Java

De organisatie is nu overgegaan van een in Cobol ontwikkeld systeem naar een modulair, in Java ontwikkeld systeem. De nieuwe omgeving maakt real time en eventdriven klantafhandeling mogelijk. Het tijdelijk sluiten van het online-loket MijnDUO was de laatste fase van het Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS). Dit programma is in 2010 van start gegaan.

Tijdens de laatste fase koos de organisatie voor het scenario waarbij verschillende klantgroepen stapsgewijs worden gemigreerd. Vanaf 2015 is het nieuwe systeem gefaseerd in productie genomen. “Deze benadering is gekozen zodat een veel grotere en meer riskante ‘big bang’ voorkomen kon worden. Daarnaast gaf iedere stap waardevolle informatie voor de erop volgende fase”, verklaart een woordvoerder aan AG Connect.

Back-up, extractie en conversie

In april 2018 is de laatste fase van het project ingegaan. Ook deze slotfase is uitgevoerd in verschillende onderdelen, legt DUO uit. Eerst is er een backup gemaakt van de data uit het oude systeem, dan volgt extractie en conversie van deze gegevens. “Fase twee bestaat uit het laden van de historische gegevens en daarna het laden van data via de business logica van het systeem. In de derde fase vinden intensieve controles plaats waarmee de kwaliteit en integriteit van de datamigratie beoordeeld wordt. Tot slot wordt het nieuwe systeem live gebracht voor alle studenten en terugbetalers.” Dit is inmiddels succesvol gebeurd.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
2
Reacties
Berend 04 mei 2018 14:59

Het is niet een webshop die je zo aanschaft. Dit systeem is realtime en event driven. Dat houdt in dat er automatisch beslissingen genomen moeten worden. Veel succes met omdat met 'off the shelf' software voor elkaar te krijgen.

dirk 04 mei 2018 11:52

Het blijft verbazingwekkend dat er voor een digitaal lokte voor maatwerk wordt gekozen. Er zijn op java gebaseerde portal platformen (Liferay, Websphere) in de markt die modulair, schaalbaar, standards based zijn en ontwikkeld vanuit het principe dat integratie met bestaande backoffice systemen. Kijk maar eens in het Gartner MQ for Horizontal Portals en het Gartner MQ for Digital Experience Platforms.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.