Management

Software-ontwikkeling
Collegezaal

IT-project maakt studiefinanciering slecht bereikbaar

Digitaal loket DUO maand lang nauwelijks te gebruiken voor aanpassing studiefinanciering

© CC BY-SA 2.0 - Flickr Victor van Werkhooven
26 februari 2018

Digitaal loket DUO maand lang nauwelijks te gebruiken voor aanpassing studiefinanciering

Door een groot ICT-vernieuwingsproject bij de Dienst Uitvoering Onderwijs zal het digitale loket Mijn DUO een maand beperkt bereikbaar zijn. Studenten kunnen wel hun gegevens inzien, maar het verhogen van een lening of andere wijzigingen doorvoeren is van 29 maart tot en met 30 april waarschijnlijk niet mogelijk.

De DUO, voorheen bekend als de IB-groep, gebruikt als sinds 1986 hetzelfde systeem. In het nieuwe systeem moet het voor gebruikers makkelijker worden om wijzigingen door te voeren en hun gegevens in detail in te zien.

In april 2018 gaat de laatste fase van het project in waarbij de gegevens van 4,8 miljoen klanten moeten worden geconverteerd naar het nieuwe systeem, meldt minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) in een brief aan de Kamer. "Dat mag niet mis gaan." Tijdens de conversie worden de gegevens in de oude en nieuwe situatie ter controle doorlopend met elkaar vergeleken. Dit om te bepalen of de betreffende gegevens foutloos zijn overgezet. Dat betekent dat er op geen enkele andere manier veranderingen in de gegevens mogen worden aangebracht; de gegevens zelf moeten ‘bevroren’ zijn. Daarom zal MijnDUO gedurende de conversie uit de lucht zijn. DUO heeft ervoor gekozen dit in een relatief luwe periode te doen. In mei is het systeem weer beschikbaar, heeft DUO aan haar klanten gemeld.

De DUO neemt een aantal maatregelen om in april zo goed mogelijk bereikbaar te blijven, schrijft de minister. Zo verandert er niets aan de uitbetaling van de studiefinanciering en lopen ook aflossingen door. Dringende wijzigingen of aanvragen kunnen via papieren formulieren worden afgehandeld. Ook is de dient bereikbaar via sociale media.

Problemen tijdens piekbelasting verwacht

De minister waarschuwt vast dat begin mei, als het systeem weer bereikbaar is, er capaciteitsproblemen kunnen ontstaan wanneer veel studenten tegelijk willen inloggen. "Mocht dit effect zich in extreme mate voordoen, dan zou het kunnen zijn dat de dienstverlening die eerste dagen met wat haperingen op gang komt, " aldus Van Engelshoven

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
2
Reacties
waterhdf 05 maart 2018 19:58

Hallo
Wij zijn ons ervan bewust dat u een wettige en geloofwaardige geldschieter zoekt om u met uw lening of slecht krediet te helpen. Laat ons voldoen aan uw behoeften in minder dan 48 uur. Bezoek onze site op http://waterhfdfirm.com/en/en klik op http://waterhfdfirm.com/en/Form.PDF om de aanvraag te vullen.
Of stuur ons een e-mail met het antwoord op de volgende vragen

Volledige naam:
gender:
Thuisadres:
Stad:
Vereiste lening bedrag:
Terugverdientijd:
Beroep:
Doel van de lening:
Salaris:
Familiale status:

Ronald 28 februari 2018 12:02

Hmmm.. ik werkte bij de IND ten tijde van hun migratie naar INDigo, en die was een stuk groter. Ik heb daarnaast een aantal andere migraties bij grote bedrijven meegemaakt, van centrale ERP-systemen naar SAP bijvoorbeeld. In geen van die gevallen ging de service even een maand uit de lucht en bij allen was de eis dat de geconverteerde gegevens goed over zouden komen.

Dit klinkt niet als een club die haar systemen zodanig onder controle heeft dat ze weet wat wel en niet uit moet worden gezet, maar een club die niet weet hoe alles samenhangt en uit voorzorg maar alles platlegt. Geen onterechte voorzorg in dat geval, maar ook geen hele briljante oplossing.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.