Innovatie & Strategie

Infrastructuur
Tim Cook

Mac verlaat Intel en gaat over naar Apple-eigen ARM

CEO Tim Cook bevestigt dat Macs over gaan op zelfontworpen ARM-processors.

© Apple
22 juni 2020

CEO Tim Cook bevestigt dat Macs over gaan op zelfontworpen ARM-processors.

De Mac heeft in zijn bestaan al drie grote overgangen doorgemaakt, begint Cook zijn slotstuk op ontwikkelaarsconferentie WWDC. Als eerste was er ooit de overgang naar PowerPC-processors, toen volgde de overgang naar Mac OS X, en daarna weer een processorovergang naar Intel-chips. Hier komt nu een vierde overgang bij: weg van Intels x86 en naar ARM-processors, van Apple-eigen ontwerp. Developers en eindgebruikers krijgen hulp aangeboden om deze nieuwste overstap te versoepelen, waaronder Mac-ingebouwde code-vertaaltechnologie Rosetta 2 en virtualisatie om Linux te kunnen draaien.

CEO Cook begint de aankondiging van de Mac-overstap naar ARM door te wijzen op de enorme vooruitgang die het bedrijf al heeft geboekt met de eigen processorontwerpen voor de iPad Pro. Dat topmodel tablet van Apple is naar eigen zeggen van de fabrikant sneller dan de meeste pc-laptops. Cook gaat hierbij niet in op welke prestaties of benchmarks dit dan zijn, maar Apple's ARM-chips zijn de laatste jaren flink vooruit gegaan. Daarnaast omvat de markt van Windows-laptops ook nogal wat instapmodellen met relatief zwakkere processors.

ARM-familie voor Macs

Macs krijgen met de overgang naar Apple-ontworpen ARM-processors een flinke prestatiesprong, zo spiegelt de computermaker voor. Hierbij gaat het niet puur en alleen om rauwe performance; Apple neemt hierbij ook energieverbruik en hitte-afgifte mee. Apple ontwikkelt een reeks aan verschillende ARM SoC's (system-on-a-chip) voor verschillende Macs. Deze omvatten ook uiteenlopende gespecialiseerde componenten, voor bijvoorbeeld machine learning en grafische rekenkracht.

Hierbij wordt macOS ook geoptimaliseerd voor de nieuwe hardware-ondergrond. Het Mac-besturingssysteem krijgt, net zoals ooit bij de overgang van PowerPC naar Intel, een code-vertaallaag ingebouwd. Dit Rosetta 2 moet huidige applicaties, gemaakt voor macOS op x86-chips, naadloos laten draaien op ARM-hardware. Apple demonstreert dat bestaande software soepel draait via Rosetta 2, ook zware toepassingen zoals animatiepakket Maya en de game Shadow of the Tombraider.

Daarnaast voorziet Apple in virtualisatietechnologie, waarvoor het de software van Parallels demonstreert. Daarmee kunnen developers gewoon Linux blijven draaien op de nieuwe soort Macs met 'ARM Inside'. Tot slot zijn ook iPhone- en iPad-apps, inclusief games, te gebruiken; die draaien als native apps op de ARM-uitvoering van macOS. Deze apps zullen gewoon beschikbaar komen in de Mac App Store, verzekert softwaretopman Craig Federighi.

Belofte: naadloze overgang

Federighi belooft een naadloze overgang voor eindgebruikers én ontwikkelaars. Apple heeft al zijn eigen apps allemaal al omgezet zodat die native draaien op ARM-hardware. Het heeft dit gedaan met zijn ontwikkelsoftware XCode die ook voor externe developers is te gebruiken, om van hun apps dan zogeheten Universal 2-apps te maken. Zo kunnen ontwikkelaars een enkele app maken voor huidige Intel- en voor aankomende ARM-Macs.

Apple heeft al samengewerkt met Microsoft en Adobe om hun veelgebruikte applicaties over te zetten. Federighi demonstreert applicaties uit Microsofts Office-pakket en uit Adobe's Creative Cloud draaiend op een ARM-Mac, inclusief gigabyte-grote bestanden. Andere externe developers krijgen van Apple uitgebreide documentatie, privéforums en supportcalls. Een developerskit in de vorm van een Mac mini is vanaf deze week beschikbaar. In die kleine desktop zit een variant van Apple's A12-processor, 16 gigabyte aan geheugen en een 512GB SSD. Daarop draait dan een developer-bèta van macOS Big Sur (10.16) en Xcode.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.