Overslaan en naar de inhoud gaan

Mac en iPad overschaduwd door Watch en AirPods

Apple boert goed met zijn smartwatch en zijn draadloze headset. De Apple Watch en de AirPods vormen de categorie wearables waarvan de verkoop momenteel op zo'n 70 miljoen apparaten per jaar zou liggen. Daarvan bestaat 30 miljoen stuks uit Apple Watches, stelt een analist. Op basis van omzet kunnen Apple's wearables over anderhalf jaar al groter zijn dan de Mac en de iPad. De iPhone blijft het grootst.
smartwatch
© Apple
Apple

Terwijl geruchten rondgaan over een nieuwe Apple Watch komende maand doet Apple goede zaken met zijn huidige aanbod van smartwatches, en draadloze headsets. De combinatie van Apple Watch en AirPods maakt sterke verkoopgroei door, ondanks de relatief hoge prijs van die devices. Volgens analyse van Above Avalon heeft Apple wat wearables betreft een groeiend momentum.

Voortbouwen op iPhone-basis

Zo haken de AirPods aan op het flinke fundament van 925 miljoen iPhones die wereldwijd in gebruik zijn. Daarnaast zijn Apple's bedrijfscultuur en kerncompetenties goed gericht op het persoonlijker, gemakkelijker en intuïtiever maken van technologie. En tot slot bouwt Apple voort op het al geboekte succes van zijn diverse wearable producten. Dit in tegenstelling tot diverse elektronicafabrikanten, maar ook horlogemakers en fitnessarmbandleveranciers, die op smartwatchgebied moeite hebben om kritische massa te bereiken.

In het geval van Android-smartwatches speelt afhankelijkheid van chipmaker Qualcomm de toestelmakers ook parten. Die marktdominante maker van ARM-chips heeft een tijd lang geen prioriteit gegeven aan processors voor smartwatches. Inmiddels zouden wearables van Apple met een jaarlijkse afzet van 70 miljoen stuks al zo'n 20 procent van de totale apparaatverkoop van de iPhone-maker vormen.

Derde plaats

Wearables leveren Apple volgens Above Avalon nu zo'n 16 miljard dollar per jaar op (annual run rate), met een groei van 55 tot 60 procent. Op basis van die cijfers kunnen de Watch en AirPods eind komend jaar de Mac en de iPad voorbijstreven als omzetmotoren voor Apple. De iPhone is nog altijd de grootste inkomstenbron voor het bedrijf van Tim Cook, gevolgd door online-services wat ook de succesvolle App Store omvat. Wearables zouden met de huidige trends dan eind 2020 de derde positie innnemen.

Gadget-verkoop van Apple

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in