Loopbaan

Carriere
Leraren

'Lerarenopleidingen besteden te weinig aandacht aan ICT'

Onderwijs moet van docenten meer inspelen op vraag uit bedrijfsleven.

© Liesbeth Dingemans
10 oktober 2019

Onderwijs moet van docenten meer inspelen op vraag uit bedrijfsleven.

Lerarenopleidingen besteden volgens 51 procent van de Nederlandse leraren te weinig aandacht aan ICT. Een forse 63 procent van de leraren vindt dan ook dat docenten verplicht opgeleid moeten worden op het gebied van ICT. Dat stelt SLBdiensten op basis van onderzoek dat het onder 528 onderwijsprofessionals liet uitvoeren door PanelWizard.

Vooral docenten in Zeeland vinden dat docenten verplicht opgeleid moeten worden op het gebied van ICT. In die provincie geeft 69 procent van de respondenten aan dit belangrijk te vinden. Dat aandeel ligt in Limburg en Drenthe veel lager: met respectievelijk 49 procent en 44 procent.

Door docenten verplicht op te leiden op het gebied van ICT, moet ook meer ingespeeld worden op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Volgens zeven op de tien onderwijsprofessionals is dat van groot belang. Daarnaast vindt ruim 83 procent van de 502 HR-medewerkers die ook voor het onderzoek ondervraagd werden dat het onderwijs meer moet doen met de vraag uit het bedrijfsleven.

Inspireren in het onderwijs

Eén manier om het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten, is om kinderen te leren programmeren. Twee op de vijf respondenten vindt dan ook dat alle scholieren uit het voorgezet onderwijs moeten leren programmeren. De grootste voorstanders van dit idee zijn respondenten ouder dan zestig jaar, zowel onder HR-werknemers (51 procent) als ook onder docenten (58 procent). 

Daarnaast kunnen bedrijven meer betrokken worden bij het voortgezet onderwijs, vindt negen van de tien ondervraagden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld gastlessen of optionele vakken geven op scholen. "In het voortgezet onderwijs hebben leerlingen doorgaans nog geen beroepskeuze gemaakt. Daar heeft het bedrijfsleven een uitgelezen kans om hen te inspireren de juiste keuze te maken qua vervolgopleiding", stelt Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.

Digitale geletterdheid verplicht

Adviesgroep Curriculum.nu geeft vandaag ook het advies om ICT verplicht te stellen voor leerlingen op het primair en voortgezet onderwijs. De adviesgroep wil dat digitale geletterdheid een nieuw gebied wordt in de lesstof voor alle leerlingen in Nederland. Zo moeten kinderen beter voorbereid worden op de toekomst. Concrete invulling van dit advies is nu aan minister Slob van Onderwijs.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.