Loopbaan

Carriere
school

IT-studenten helpen scholen uit de brand met programmeerles

Nieuwe aanpak van groot tekort aan leraren met IT-kennis.

Eerstejaars studenten Informatica leren programmeren met Grande Omega © AG Connect,  Ester Schop
17 februari 2022

Nieuwe aanpak van groot tekort aan leraren met IT-kennis.

Studenten van Bit Academy gaan ondersteuning bieden bij programmeerlessen op middelbare scholen. Dit gebeurt in het kader van een nieuw programma genaamd ‘De Nieuwe Leerweg’, waarvan nu een pilot loopt op de Bredero Mavo in Amsterdam-Noord.

Per 1 augustus wordt het nieuwe programma, waarbij leerlingen al vroeg kennismaken met de wereld van werk en beroep, ingevoerd op alle middelbare scholen in Nederland. Omdat er te weinig bedrijven zijn die aan het initiatief mee kunnen werken, is er een groot tekort aan leraren met kennis over IT.

Peer-to-peer werken

Bit Academy biedt scholen daarom ondersteuning, met een speciaal praktijkgericht lesprogramma, waarbij studenten van de Bit Academy hulp bieden tijdens programmeerlessen. “Gezien de Bit Academy studenten al vergevorderd zijn in programmeren en peer-to-peer werken een belangrijk onderdeel is van hun opleiding, kunnen zij perfect worden ingezet om ondersteuning te bieden”, schrijft Bit Academy nu in een persbericht.

De studenten staan docenten bij op inhoudelijk niveau en helpen hun bij het geven van feedback. Het lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met de Bit Academy en PurmerValley, een samenwerkingsverband tussen het regionale bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente Purmerend.

Les op een minicomputer

Leerlingen van VMBO niveau 4 krijgen onder meer les in het programmeren van een micro:bit, waarmee leerlingen een minicomputer met slechts enkele bedieningsknoppen gebruiken die de basis van programmeren bijbrengt. Er kan daarop in verschillende programmeertalen worden geprogrammeerd, zoals bijvoorbeeld in Blocks, Javascript, Python of Scratch.

“In de onderwijswereld is men sceptisch als het gaat om het belang van IT-skills. Het belang van aandacht voor computers ziet men wel, maar digitale geletterdheid en programmeren als een vak te verplichten is voor veel scholen nog een brug te ver. Dit komt met name omdat ze niet de juiste kennis in huis hebben en het bedrijfsleven ook vaak niet de ruimte heeft om leerlingen ervaring te laten opdoen,” aldus Dennis Berkhof, medeoprichter van de Bit Academy.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.