Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT Belastingdienst hindert nu echt hervormingen

De problemen bij de Belastingdienst stapelen zich op. Invoering of aanpassing van energiebelasting, de verhuurdersheffing, de autobelasting bpm en de schenk- en erfbelasting kan mogelijk niet doorgaan.
Rekencentrum complexiteit
© Shutterstock
Shutterstock

Dat betekent dat het kabinet verschillende onderdelen uit het regeerakkoord waarschijnlijk op de lange baan moet schuiven, concludeert De Volkskrant. De krant sprak verschillende ambtenaren die verdere invulling gaven aan de problemen die de Rekenkamer onlangs schetste. Hoe ernstig de situatie is, kan nog niet worden vastgesteld. Pas wanneer de plannen van het Kabinet in een wetsvoorstel zijn vastgelegd, kan de Belastingdienst bepalen of de voorgestelde aanpassingen uitvoerbaar zijn.

Een van de knelpunten is het Enterprise Tax Management (ETM)-systeem dat de Belastingdienst in 2005 heeft aangeschaft bij softwarebedrijf SPL dat in 2006 wordt overgenomen door Oracle. Het zou de basis moeten worden voor de vernieuwing van een groot aantal verouderde invorderingssystemen. Maar in 2014 bleek dat het project dramatisch uit het budget loopt en valt het besluit te stoppen met de ontwikkeling. Omdat een aantal belastingheffingen al is overgegaan op het nieuwe systeem, moet het in de lucht blijven. Er is een onderhoudscontract tot 2020. Nu blijkt echter dat Oracle dat contract niet wil verlengen. Wijzigingen zijn daarna in ieder geval niet meer mogelijk. Verfijning van de aanschafbelasting op auto's (bpm) die op stapel staat, kan dan niet doorgaan.

Veel systemen hebben onderhoudsproblemen

Maar er is veel meer mis. Volgens de Volkskrant kampt 56 procent van de circa 900 toepassingen bij de Belastingdienst met achterstallig onderhoud. Zo is het systeem voor de erf- en schenkbelasting sterk vertraagd waardoor de Fiscus in 2017 al 450 miljoen euro is misgelopen. Dat is in later stadium nog wel terug te vorderen, verzekert staatssecretaris Snel van Financiën. Tot in 2019 is het nieuwe systeem echter niet de aangiften op juistheid te controleren.

Ook is het niet mogelijk een aanpassing van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor sterk vervuilende diesels, die op 1 januari 2019 in zou moeten gaan, in het betreffende systeem te verwerken.

Interessant? Lees dan ook dit:

Oud ICT-strateeg van de Belastingdienst: 'ICT Belastingdienst voorbeeld van maatschappelijk probleem'

Ook grote problemen bij IT-systemen loonheffing en omzetbelasting: IT-chaos bij Belastingdienst blijkt nog groter

De Belastingdienst gaat voortvarend te werk met uitfaseren oude systemen. Belastingdienst: lessen uit legacy-software

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in