Innovatie & Strategie

Apps
Google Play

Google verplicht eigen app-betalingssysteem (behalve voor Spotify)

Opschorting strenger Google-beleid voor appbetalingen vervalt 31 maart.

© Google
30 maart 2022

Opschorting strenger Google-beleid voor appbetalingen vervalt 31 maart.

Officieel voert Google net als concurrent Apple het beleid dat betalingen voor apps op zijn smartphoneplatform via het eigen betalingssysteem moeten lopen. De twee techreuzen zijn daarvoor in Zuid-Korea al op de vingers getikt en in Nederland pakt toezichthouder ACM Apple aan. Google pronkt met een nieuwe opzet voor rechtstreekse betaling aan app-makers, maar voert simultaan een strengere handhaving in voor het eigen betalingssysteem.

Donderdag 31 maart is de deadline voor de coulance die Google een half jaar geleden heeft afgegeven. Developers van Android-apps moesten eigenlijk altijd al gebruik maken van het betalingssysteem van Google Play, de appstore voor Android. In de praktijk leek er sprake te zijn van een gedoogbeleid, maar daar komt een einde aan.

Einde gedoogbeleid

Oorspronkelijk zou er op 30 september vorig jaar een einde komen aan het oogluikende toestaan van betalingen voor Android-apps buiten Google Play Billing om. Dit betreft ook de praktijk van eindgebruikers bij het inlogscherm voor een app doorverwijzen naar een website, waar ze een betaald account moeten aanmaken. Google heeft in 2020 aangekondigd zijn bestaande beleid voor betaling te gaan handhaven. Dat is vorig jaar echter wat opgeschort: developers kregen verlenging, tot 31 maart dit jaar. Tegelijk met deze strengere aanpak werkt Google aan een alternatieve optie, voor sommige apps.

Eerder deze maand is bekend geworden dat Google een nieuw betalingssysteem voor apps test. Dit na aanzwellende kritiek over de hoogte van de commissie die de Android-maker rekent aan app-aanbieders. Het nieuwe systeem laat gebruikers rechtstreeks betalen voor apps waardoor developers dus minder afdracht verschuldigd zijn aan Google. In de praktijk zou het verschil echter alsnog opgaan aan de kosten van een externe betalingsverwerker, zoals een creditcardmaatschappij. Developers zijn dan per saldo niet goedkoper uit, verwijst Ars Technica naar de huidige app-situatie voor Zuid-Korea.

Toch níet goedkoper uit

Apple heeft in zijn conflict met de Nederlandse toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) een soortgelijk 'kortingsvoorstel' gedaan. Daarbij zou de iOS-maker afzien van z'n gebruikelijke 30% commissie. In plaats daarvan moeten app-makers die kiezen voor een extern, non-Apple betalingssysteem dan 27% 'app store taks' betalen. Dat voorstel is door de ACM afgewezen, waarna de wekelijkse dwangsom van 5 miljoen euro per keer is doorgelopen. Afgelopen maandag is daarbij de door de rechter gestelde limiet van 50 miljoen euro bereikt, maar Apple heeft de zondag er net vóór een voorstel ingediend waar de ACM positief op heeft gereageerd.

Het nieuwe systeem waar Google nu mee bezig is, wordt door die techreus beschouwd als een experiment. Dat wordt nu uitgevoerd samen met het grote, bekende Spotify dat dan naar verluidt niet de volledige vergoeding van 15% hoeft te betalen. In de praktijk doen grote app-ontwikkelaars zoals Spotify en Netflix dit echter al niet, weet Ars Technica. Google heeft die schending van zijn regels voor de Play-store lange tijd gedoogd, maar gaat nu de duimschroeven toch aandraaien.

Marktmacht vs marktmacht

De verwachting is dat dit vooral kleinere app-makers raakt. Het experiment met het zogeheten 'user choice billing' is namelijk nog niet een officiële optie en vooralsnog alleen voor partner Spotify beschikbaar. De grootte en marktmacht van een smartphoneplatform staat immers in relatie tot de grootte en marktmacht van een populaire app. Praktijkvoorbeeld is de bekende game Fortnite van Epic Games die overhoop ligt met Apple én Google over 'app store taks'.

1
Reacties
Bop 26 mei 2022 21:26

Zucht.
Misbruik monopolieposities.

Keihard aanpakken.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.