Development

Governance
software

GGD's werken met software die niet op pandemie is berekend

'Roeien met de riemen die we hebben'

12 november 2020

'Roeien met de riemen die we hebben'

Het computerprogramma dat de 25 Nederlandse GGD’s gebruiken en waaruit het RIVM de dagelijkse besmettingscijfers haalt, is niet geschikt voor toepassing tijdens een pandemie. Dat stelt de ontwikkelaar van het programma in de handleiding ervan. GGD’s en RIVM erkennen onvolkomenheden tegen de Volkskrant, maar stellen in crisistijd te moeten roeien met de riemen die zij hebben.

Het programma, HPZone, is een cruciale schakel in de corona-ict-keten van GGD's en het RIVM. Het is de digitale basis voor bron- en contactonderzoek en vormt de verbinding tussen het GGD-coronatestsysteem (CoronIT) en het RIVM-systeem voor het monitoren van de verspreiding van het virus (Osiris).

De kwetsbaarheid van HPZone werd vorige week publiekelijk duidelijk tijdens twee storingen. Eind oktober meldde een woordvoerder over een storing aan AG Connect dat er performanceproblemen zijn, waardoor niet alle nieuwe meldingen afkomstig van de GGD’s konden worden verwerkt in HP Zone.

Nadat een melding in HP Zone terecht komt, wordt deze nog handmatig verwerkt. Dat gebeurt momenteel door vierduizend gebruikers. Daar is het systeem niet op berekend. “We waren nooit uitgegaan van het verwerken van tienduizend besmettingen per dag, dus ook niet van vierduizend gebruikers,” aldus de woordvoerder.

Storingen

Terwijl kabinet en samenleving wachtten op nieuwe besmettingscijfers waaruit zou moeten blijken of de 'gedeeltelijke lockdown' al effect sorteerde, kreeg het RIVM door technisch malheur niet de volledige aantallen positieve tests door. Een verklaring is dat het programma nooit als centraal systeem bedoeld is.

Lees meer over
Lees meer over Development OP AG Intelligence
2
Reacties
paco 13 november 2020 11:40

Helaas is het allemaal nog veel erger dan in de pers wordt voorgeschoteld. Er wordt gewerkt voor het BCO (Bron en Contact Onderzoek) met inderdaad een oud software pakket, dat door de maker in de UK als "browser software" wordt bestempeld. HP Zone is niet veel meer dan een platte database, zonder enige vorm van intelligentie; geen automatische acties, geen procesflow, geen workflow, geen user autorisaties (logisch als je geen workflow biedt) etc. Kortom een drama om mee te werken als BCO'er (Bron en Contact Onderzoeker), als analyse medewerker, als beheerder etc. Enig idee hoeveel tijd het in beslag neemt om één COVID - 19 brononderzoek af te handelen door een BCO'er? Dat betreft dan; de positief geteste persoon bellen, een stel vragen en aanwijzingen doornemen, eerst vastleggen in een Word document en vervolgens (na het tel. gesprek) en dan nog vastleggen in HP zone. Een ervaren BCO'er doet daar ongeveer 1 1/2 uur over. Nauwe contacten zijn dan nog niet gebeld en ingevoerd. Deze 1 1/2 uur is inclusief o.a. het handmatig versturen van een email en handmatig vastleggen van de verzendactie in HPzone. Op vele plekken in HP zone moeten dezelfde gegevens tot 3 x keer toe worden ingevuld. Hoe lost de GGD dit zeer bewerkelijke proces op? Door het uitbesteden van de organisatie aan o.a. SOS international en heel veel handjes; teamleiders, coördinatoren, vraagbaken en veel BCO' ers. Totaal ongeveer 4000 man.
Daarnaast werken de 25 GGD regio's ieder met een - deels - afwijkend proces. De BCO'ers worden ingezet per dag voor verschillende regio's. De werkdag begin officieel om 9.00 uur, echter meestal wordt pas na 2 - 3 uur de case aan een BCO toe gewezen (handmatig).

Het is 2020; het wordt tijd dat de burger vanuit één portaal, zijn test aanvraagt, de uitslag kan vernemen, vervolgens ZELF een aantal vragen gaat beantwoorden, aanwijzingen toegestuurd krijgt, de management teams in hetzelfde platform hun rapportages en dashboards dagelijks kunnen in zien en wel gefundeerde keuzes en beslissingen kunnen nemen die gebaseerd zijn op de actualiteit en betrouwbaar zijn.
Straks kan ook in hetzelfde portaal vastgelegd worden wie en waar de burger de vaccinatie kan ophalen. Veel met ZELF help, daar waar nodig met behulp van de BCO'er.

Er heerst een grote mate van onkunde en onwetendheid bij meerdere organisaties; het ministerie VWS, de GGD GHOR (centrale regie), RIVM en de uitvoerende partijen. Het resultaat is dat de verschillende management teams (OMT e.d.) tot en met Mark Rutte en Hugo de Jonge informatie onder ogen krijgen die verouderd is, niet accuraat is - waar of wat is de bron van een besmetting nu werkelijk ? - en daardoor branches op slot gaan zonder dat men dit baseert op actuele feiten.

Welke platform leverancier en/of ICT dienstverlener pakt de telefoon en belt Mark Rutte en Hugo de Jonge en laat zien hoe het wel kan en moet?

Mr A.F. le Gras 12 november 2020 12:24

Ook hieruit blijkt weer dat we vele malen beter zijn voorbereid op een flinke storm dan op een pandemie. Reden : omdat we in 1953 wel erg veel schade hebben geleden door de watersnood, hebben we toen besloten dat de waterhuishouding niet alleen obv efficiency maar ook obv strategische overwegingen aangestuurd moet worden. Vandaar het Deltaplan. Is het nou zo moeilijk om tot diezelfde conclusie te komen voor de gezondheidszorg ? We hebben niet alleen tekorten aan IC bedden, opgeleid personeel, medicijnen en medische materialen, maar onze systemen schieten dus ook tekort. Kortom net als in 1953 laat één ramp zien hoe slecht we onze zaken voor elkaar hebben. Aangezien we alle partijen in de gezondheidszorg hebben opgedragen vooral te sturen op efficiency, zal het deltaplan voor de gezondheidszorg vooral moeten voorzien in de strategische rol van de overheid. Maar ook dat is niet nieuw. We hoeven alleen maar de knop om te zetten dat dat alleen voor de waterhuishouding zou gelden. Duur ? Niet meer dan een fractie van de gigantische kosten die we nu door onze eigen nalatigheid voor onze kiezen krijgen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.