Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen obstakels voor schutter op open campus YouTube

Nadat een vrouw eerder deze week medewerkers neerschoot bij YouTube uit onvrede over advertentiebeleid, heroverwegen diverse IT-bedrijven hun beveiligingsbeleid.
Nasime Sabz
© Youtube
Youtube

Techbedrijven als Google en Youtube zijn ingericht op het ontvangen van publiek op hun campus; je kunt er lunchen en souvenirs kopen. Een bedrijf als Facebook is veel geslotener, en Apple heeft een speciaal bezoekerscentrum. "Je kunt ervan uitgaan dat ieder hoofd beveiliging in Silicon Valley vandaag met zijn team overlegt of een en ander niet moet worden heroverwogen," aldus Paul Saffo, een futurist die zich met de tech-industrie bezighoudt. Google zei in een reactie de beveiliging van zijn kantoren over de hele wereld te versterken.

Een vrouw die in Iran (waar ze vandaan kwam) en in Amerika (waar ze woonde) bekendheid genoot als social media-ster schoot gisteren drie mensen neer die zaten te luchen op de binnenplaats van een gebouw van Youtube in San Bruno. Daarna pleegde ze zelfmoord. De vrouw genoot bekendheid als Nasime Sabz – Groene Nasim – en postte op diverse social media video's en blogs, vooral over veganisme en over het leven in de VS vergeleken met leven in Iran. Wat haar betrof was lang niet alles goud wat er blonk: "In Iran vermoorden ze je met een bijl, hier met katoen" (een Iraanse uitdrukking), en de laatste tijd had ze het ook veel over het advertentiebeleid van Youtube.

In de portemonnee getroffen

Youtube is sinds vorig jaar bezig met een programma dat advertenties weert bij video's met 'controversiële inhoud' – koren op de molen van samenzweringsdenkers uiteraard – en kondigde in januari nieuw beleid aan. Vanaf februari gelden veel hogere eisen dan voorheen aan het aantal volgers en kijk-uren dat een kanaal moet hebben voor het in aanmerking komt voor uitbetaling van advertentie-inkomsten. Het kanaal van Nasime Sabz werd getroffen omdat haar toon vaak militant was en sommige video's gewaagd waren. Een van de filmpjes die ook in Iran viral gingen toonde haar bijvoorbeeld terwijl ze stripte en een paar nepborsten onthulde; "Geloof niet alles wat je ziet." Ze wijdde een aantal boze video's en blogs aan het nieuwe advertentiebeleid, dat haar inkomsten kostte.

Op weg naar San Bruno

Nasim Najafi Aghdam, de vrouw achter Nasime Sabz, werd een paar dagen geleden door haar familie als vermist opgegeven. Toen de politie haar 800 kilometer van huis aantrof in de buurt van het hoofdkwartier van Google in Mountain View, waarschuwde haar vader dat ze misschien op weg was naar dochterbedrijf Youtube, een half uur rijden verderop. Hij bleek gelijk te hebben: via de schietbaan om nog even te oefenen reed Aghdam naar San Bruno. Ze liep gisteren via de parkeergarage de binnenplaats op en opende het vuur. Drie mensen werden geraakt, van wie een nog in levensgevaar verkeert.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in