Overslaan en naar de inhoud gaan

Fouten in website coronatest.nl na maanden nog niet opgelost

Een simpel toegankelijkheidsprobleem van de website coronatest.nl is na vele maanden nog altijd niet opgelost. Toegankelijkheidsexpert Jules Ernst wacht al maanden tevergeefs op een oplossing. "Het zijn makkelijk op te lossen fouten."
oudere vrouw laptop boos
© Shutterstock
Shutterstock

Op de website kunnen Nederlanders een afspraak maken voor een test bij een GGD-testplaats in de buurt. Ook afspraken voor een vaccinatie maken is mogelijk. Het spreekt voor zich dat er dagelijks vele bezoekers op de website komen. Maar niet voor iedereen is deze goed te gebruiken. De website is dankzij fouten voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking moeilijk te gebruiken.

Sinds augustus 2020

Jules Ernst kan er kwaad om worden. De overheid is volgens de wet bovendien verplicht om zijn websites voor iedereen goed te laten werken. “Ik heb al in mei 2021 een melding van gemaakt van twee fouten in de website die ervoor zorgen dat mensen die de website met toetsenbord bedienen niet goed gebruik kunnen maken van de website. Daar is toen niks mee gedaan. Al in augustus 2020 is een officieel toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd waarin bevindingen staan die tot op de dag van vandaag nog niet zijn opgelost. En dat is raar want de fouten zijn gemakkelijk op te lossen.”

Het is van de gekke dat een simpel toegankelijkheidsprobleem na al die maanden nog steeds niet is opgelost op https://t.co/9cAu4QZkKM Die website moet voor iedereen goed werken maar het lijkt erop dat wetgeving niet voor de overheid zelf geldt. // cc @Iederin — Jules Ernst (@JulezRulez) December 14, 2021

Focusvolgorde klopt niet

De focusvolgorde op verschillende corona-websites waaronder coronatest.nl zit volgens Ernst verkeerd in elkaar. Daarnaast is de focus zelf, waarmee buttons worden geselecteerd, niet goed zichtbaar. Voor gebruikers die bijvoorbeeld alleen met een toetsenbord kunnen werken geeft dat problemen, zo legt hij uit. “Normaal beweegt de focus van links naar rechts en van boven naar beneden. Op de websites verspringt hij constant en is hij niet goed zichtbaar. Daardoor klik je snel op een verkeerde toets wanneer je een afspraak wil maken.”

Gebruikers worden na zo’n fout gelijk doorgestuurd naar DigiD voor identificatie en hebben daardoor niet gelijk in de gaten wat er gebeurd is, waarna de afspraak is gemaakt. Het overkwam Ernst zelf twee keer. “Deze fout is technisch heel makkelijk op te lossen. Wanneer dat niet het geval was, had ik er wel begrip voor gehad. Inmiddels wacht ik al heel lang op een oplossing. Het is vervelend dat die er nog steeds niet is.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in