Management

Governance
nooduitgang

Falende IT serieus probleem in de zorg

Haperende IT-systemen zorgen voor kritieke situaties in de zorgverlening.

© CC0 - Unsplash Braden Hopkins
23 oktober 2017

Haperende IT-systemen zorgen voor kritieke situaties in de zorgverlening.

Bijna de helft (43%) van alle zorgverleners heeft ervaring met kritieke situaties die ontstaan door falende ICT-voorzieningen. Bij drie op de tien blijft het zelfs niet bij één keer.

Deze alarmerende conclusies staan in een onderzoeksrapport opgesteld door Ictivity, specialist in automatisering van werkplekken in de zorg. Voor het onderzoek werden ruim 500 medewerkers ondervraagd die werkzaam zijn binnen de gehandicapten-, jeugd-, thuis-, ouderen- en geestelijke gezondheidszorg in Nederland.

De ondervraagden wijzen in bovengenoemde situaties naar ICT-systemen als basis van problemen met het toedienen van verkeerde medicatie tot te laat ingrijpen bij noodgevallen. In 37 procent van de gevallen was het niet-beschikbaar zijn van noodzakelijke ICT-systemen de oorzaak. Het gaat dan bijvoorbeeld om een haperende (draadloze) internetverbinding. Daarnaast noemen de ondervraagden problemen met het communicatie tussen collega's en zorgpartners, het bijwerken van zorgdossiers en het gebrek aan communicatiemiddelen.

“Het falen van ICT levert veel onnodige stress op voor zorgverleners," constateert Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity. Hij concludeert dat het schort aan systemen die intuïtief zijn voor de gebruiker en aan systemen waarbij gegevens direct gemakkelijk toegankelijk zijn en kunnen worden uitgewisseld.

Bijwerken zorgdossiers is groot probleem

De grootste frustraties tijdens het zoeken naar informatie bestaan volgens de respondenten vooral uit de beschikbaarheid, vindbaarheid en actualiteit van informatie. Bovendien zijn zorgmedewerkers veel tijd kwijt aan het bijwerken van zorgdossiers. Gemiddeld kost dit een dagdeel per week.

Er is een mismatch tussen de toegankelijkheid van de IT-systemen in de zorg en de opleiding van de zorgmedewerkers. Slechts de helft van de ondervraagden vindt dat ze zelf voldoende IT-kennis hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Opmerkelijk is dat de zorgmedewerkers ondanks de kritiek de huidige IT-voorzieningen beoordelen met het cijfer 6,9. Maar de beoordeling loopt wel sterk uiteen. Zo waardeert 13 procent de technologische voorzieningen met een cijfer lager dan 5. Maar 6 procent geeft juist een cijfers tussen 9 en 10.

Meer AG Connect?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste IT-nieuws? Volg ons op Twitter, like ons op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.