Management

Governance
Facebook

Facebook-werknemers kritisch over beleid politieke advertenties

Werknemers Facebook schrijven kritische brief aan leiding. 

29 oktober 2019

Werknemers Facebook schrijven kritische brief aan leiding. 

Honderden werknemers van Facebook hebben een open brief aan de leiding van het bedrijf ondertekend waarin ze kritiek uiten op het advertentiebeleid voor politici. Facebook houdt dergelijke advertenties tegenwoordig buiten zijn fact checking-programma. Het is dus niet te garanderen dat de inhoud van zo'n advertentie wel klopt.

Facebook maakte in september bekend dat het niet langer berichten van politici weghaalt of blokkeert. Op die manier hoopt het bedrijf te voorkomen dat het een scheidsrechter wordt van wat toegestane uitspraken zijn voor politici. Bovendien wordt niet meer gecontroleerd of in advertenties van politici wel de waarheid wordt gesproken.

'Facebook wordt politiek wapen'

Werknemers van het sociale netwerk zijn echter kritisch over dat beleid, zo stellen ze in een brief die The New York Times in handen heeft. "Vrijheid van meningsuiting en betaalde meningsuiting zijn niet hetzelfde", aldus de werknemers in de brief.

Volgens de werknemers beschermt het nieuwe beleid dan ook geen vrijheid van meningsuiting, maar stelt het politici in staat "om ons platform als wapen in te zetten door zich te richten op mensen die geloven dat content van politieke figuren betrouwbaar is".

De werknemers stellen dan ook dat het beleid het gebrek aan vertrouwen in Facebook vergroot en dat het platform het prima vindt om geld te verdienen aan bewuste nepnieuwscampagnes van (toekomstige) politici. 

Voorstellen voor verbetering

De werknemers doen ook verschillende voorstellen om het beleid te verbeteren en geen verdere afbreuk te doen aan de reputatie van Facebook. Bovenaan die lijst staat de eis dat politieke advertenties aan dezelfde standaarden moeten voldoen als andere advertenties. 

Daarnaast stellen de werknemers voor dat politieke advertenties als zodanig worden neergezet aan de hand van een sterker ontwerp. Op die manier moet het eenvoudiger zijn voor gebruikers om gewone en politieke reclames van elkaar te onderscheiden. 

Verder pleiten de briefschrijvers voor beperkte targeting voor politieke advertenties, een duidelijker beleid voor dergelijke advertenties en een verplichte radiostilte voor politieke advertenties vlak voor verkiezingen. 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.