Innovatie & Strategie

Privacy
Facebook

Facebook: geen datatoegang zonder gebruikerspermissie

Facebook spreekt de nieuwste privacy-aantijgingen tegen.

Mark Zuckerberg benadrukt belang van beveiliging en controle. © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Maurizio Pesce
19 december 2018

Facebook spreekt de nieuwste privacy-aantijgingen tegen.

Facebook ontkent andere bedrijven toegang te hebben gegeven tot gebruikersgegevens zonder toestemming van die personen. Het bedrijf reageert daarmee op een artikel van The New York Times over vermeende privacymisstanden.

"Geen enkele samenwerking gaf bedrijven toegang tot informatie zonder de toestemming van die mensen", reageert Facebook in een persverklaring. Het bedrijf ontkent verder dat noch de samenwerkingen noch de features in strijd waren met een schikking uit 2012 met de Amerikaanse marktwaakhond FTC. "Simpel gezegd ging dit erom mensen te helpen om twee dingen te doen", schrijft Konstantinos Papamiltiadis, directeur voor developerplatformen en -programma's bij Facebook.

"Ten eerste konden mensen toegang krijgen tot hun Facebook-accounts of specifieke Facebook-features op apparaten en platformen die zijn gebouwd door bedrijven als Apple, Amazon, Blackberry en Yahoo. Deze [bedrijven - red] zijn bekend als integratiepartners. Ten tweede konden mensen meer sociale ervaringen hebben, zoals het zien van aanbevelingen van hun Facebook-vrienden, op andere populaire apps en websites, zoals Netflix, The New York Times, Pandora en Spotify."

'Ná expliciete toestemming'

The New York Times schreef eerder dat het socialmediabedrijf partijen als Microsoft, Amazon, Spotify en Netflix samenwerkingen aanbood waarbij die bedrijven ongemerkt namen en contactgegevens van Facebook-vrienden van gebruikers konden inzien. Facebook had beloofd applicaties met deze mogelijkheid stop te zetten.

Bepaalde bedrijven, waaronder Spotify en Netflix, kregen volgens de Amerikaanse krant bovendien toegang tot privéberichten die via het platform werden gestuurd. Facebook stelt nu dat deze bedrijven alleen toegang kregen tot zijn berichtendienst na expliciete toestemming van gebruikers. Facebook-topman Papamiltiadis beantwoord in de persverklaring de vraag 'Kregen partners toegang tot berichten?' met een ja, maar met uitleg over de vereiste van expliciete inlog op Facebook voordat berichtenfunctionaliteit van een partner te gebruiken was.

Verkiezing Trump

Facebook komt steeds meer onder vuur te liggen wegens privacyschandalen. Dit jaar kwam naar buiten dat het campagnebureau Cambridge Analytica ongeoorloofde toegang had tot persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers van de site. Die informatie werd onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
cyberiad 19 december 2018 12:30

Geloof er geen fluit van. De geschiedenis van FB is te vol met ongeautoriseerd gebruik (en misbruik) van gebruikersdata.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.