Innovatie & Strategie

Privacy
Oculus Zuck

Facebook dwingt VR-gebruikers naar Facebook

Ruime deadline, maar Facebook-account wordt verplicht voor Oculus VR-gebruikers.

Zuckerberg presenteert VR-brillen Oculus © Oculus
19 augustus 2020

Ruime deadline, maar Facebook-account wordt verplicht voor Oculus VR-gebruikers.

VR-headsetmaker Oculus kondigt aan dat het een Facebook-account verplicht gaat stellen. De werking van een Oculus VR-apparaat wordt niet uitgeschakeld als een gebruiker weigert om een account te gebruiken bij het moederbedrijf van Oculus. Maar "volledige functionaliteit zal een Facebook-account vereisen".

Het traject wordt binnenkort in gang gezet voor de overgang van 'pure' Oculus-accounts naar vereiste Facebook-accounts voor de VR-headsets van het overgenomen bedrijf. Enerzijds is de definitieve deadline ruim: per 1 januari 2023 wordt de support voor Oculus-accounts beëindigd. Anderzijds begint de migratie binnenkort al: per oktober dit jaar moeten nieuwe gebruikers inloggen met een Facebook-account.

Belooft z'n best te doen

"Als je een bestaande gebruiker bent en al een Oculus-account hebt dan krijg je de optie om in te loggen met Facebook en je Oculus- en Facebook-accounts samen te voegen", meldt Oculus in een tweet. "Als je een bestaande gebruiker bent en er voor kiest om je accounts niet samen te voegen dan kun je je Oculus-account nog twee jaar blijven gebruiken." Verder maakt de VR-leverancier bekend dat alle toekomstige Oculus-apparaten een Facebook-account zullen vereisen, "zelfs als je al een Oculus-account hebt".

Het is nu niet duidelijk wat weigerende gebruikers precies gaan kwijtraken wat de "volledige functionaliteit" betreft. Terwijl Oculus aangeeft dat bestaande apparaten gewoon blijven functioneren, zal dat dus niet zijn zoals het nu is. "We zullen stappen nemen om je in staat te stellen de content die je hebt aangeschaft te blijven gebruiken, hoewel we verwachten dat sommige games en apps mogelijk niet langer werken." 

Verbroken beloftes

De VR-dochter van Facebook geeft als reden voor dit gedwongen gebruik van het socialmediaplatform dat het gebruik van een enkele manier om in te loggen op Oculus - met Facebook dus - het makkelijker maakt om vrienden in VR te vinden, met hen te verbinden en te spelen. De online-reacties op deze aankondiging zijn in bepaalde gevallen nogal negatief, zowel in reacties op die blogpost als in posts op social media als Twitter.

Sommige gebruikers wijzen erop dat Oculus herhaaldelijk de toezegging heeft gedaan om niet te doen wat het nu gaat doen. Hetzelfde is in grote lijnen eerder gebeurd met het door Facebook overgenomen WhatsApp.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
M. Commandeur 20 augustus 2020 22:53

En weer wordt een monopoly versterkt en concurrentie verzwakt.
Het neoliberalisme (voor marktwerking en deregulering, tegen overheidtaken en gemeenschappelijke voorzieningen) blijkt steeds meer een cumulatie van macht en geld tot gevolg te hebben in deze steeds complexere maatschappij. Modulariteit en standaardisatie zouden ons kunnen redden maar vragen om een steviger rol van de overheid.
Dat gaan VVD, D66 en CDA niet brengen. Of hoor ik daar Rutte en de Jonge in de verte roepen 'Alleen samen krijgen we het onder controle"?

van Zanten 19 augustus 2020 12:38

Geen verrassing, Facebook is volstrekt onbetrouwbaar als het op afspraken aankomt en het business model is nu eenmaal alles van je willen weten, of je dat nu wel of niet wilt.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.