Innovatie & Strategie

Privacy
privacy

Duitsland verbiedt Facebook datavergaring op websites

Duitse concurrentiewaakhond wil einde aan Facebooks datavergaring op andere websites.

© CCO / Pixabay Michael Gaida
7 februari 2019

Duitse concurrentiewaakhond wil einde aan Facebooks datavergaring op andere websites.

Facebook misbruikt zijn dominante marktpositie door ook op andere websites informatie te verzamelen. Dat vindt de Duitse concurrentiewaakhond, het Bundeskartellamt. De dienst wil daarom dat Facebook de praktijk aan banden legt. Facebook wil in beroep gaan.

Wanneer een website ergens een like-knop van Facebook heeft staan, worden gegevens over de bezoekers van die site automatisch doorgestuurd naar 's werelds grootste social network. Die informatie wordt samengevoegd met informatie die Facebook op zijn eigen platforms heeft verzameld. Zo krijgt het bedrijf van Mark Zuckerberg een nauwkeurig beeld van iemands hobby's, voorkeuren en leefpatronen.

Datacombinaties zonder permissie

Aan de hand daarvan kan Facebook heel gericht advertentieruimte verkopen, wat de grote belofte is van het social network. De bezoekers van die non-Facebook websites wordt echter niet om toestemming gevraagd voor deze datavergaring en profilering. De Duitse concurrentiewaakhond vindt dit niet door de beugel kunnen.

Facebook moet van het Bundeskartellamt niet alleen zijn verzamelpraktijken aan banden leggen, maar moet ook een einde maken aan het samenvoegen van die verzamelde informatie met zijn eigen data. Dat mag namelijk pas als gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven en daarbij moeten die gebruikers ook de mogelijkheid hebben om zonder gevolgen te weigeren, aldus de Duitse instantie.

Twaalf maanden de tijd

Facebook moet binnen vier maanden aangeven hoe het de geconstateerde problemen wil oplossen en moet binnen twaalf maanden zijn gedrag veranderen. Het Amerikaanse bedrijf is van plan om in beroep te gaan tegen deze aanpak door de Duitse concurrentiewaakhond. Facebook verdedigt zich met de stelling dat het helemaal niet dominant is.

"We kampen met felle concurrentie in Duitsland, maar het Bundeskartellamt vindt het irrelevant dat onze apps direct concurreren met YouTube, Snapchat, Twitter en anderen." Volgens het bedrijf heeft 40 procent van de Duitse gebruikers van social media geen account bij Facebook. Bovendien vindt Facebook dat de waakhond "onze naleving van de Europese privacyregels verkeerd begrijpt". Ook voelt de firma zich specifiek op de korrel genomen: volgens Facebook worden er "voor één bedrijf aparte regels gemaakt".

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.