Management

Governance
DigiD

DigiD neemt hap uit je pensioen

Pensioenfondsen trekken aan de bel over beleidswijziging overheid

25 september 2017

Pensioenfondsen trekken aan de bel over beleidswijziging overheid

Pensioenfondsen spreken over 'bestuurlijk onfatsoen' in een brandbrief aan digicommissaris Bas Eenhoorn.

Vanaf 1 januari moeten 'gebruikers' gaan betalen voor de diensten DigiD en de Berichtenbox van Mijnoverheid.

De gebruikers zijn in dit geval de overheids- en semi-overheidsdiensten, die de diensten inzetten voor een veilige en constistente communicatie met burgers. Het gaat bijvoorbeeld om de Belastingdienst, maar ook verzekeraars en pesioenfondsen.

Mes op de keel

Tot nog toe werden de kosten van DigiD en de Berichtenbox gedragen door het Rijk. De beide diensten zijn ook min of meer opgelegd door de overheid om te voorkomen dat elke organisatie zijn eigen veilige inlogprocedure en communicatievoorzieningen ging ontwikkelen. Maar nu iedereen er aan gewend is, worden de gebruikers geconfronteerd met de rekening. Voor de pensioenfondsen gaat het jaarlijks om 2 miljoen euro, becijfert de Pensioenfederatie. Die kosten moeten uit de pensioenpot komen en komen dus uiteindelijk ten laste van de pensioenen van de deelnemers.

De overheid rekent vanaf 1 januari voor elke succesvolle inlog met DigiD een bedrag van 14 cent. Voor elk bericht dat via de berichtenbox wordt verstuurd, brengt de overheid 57 cent in rekening. "Met dit tarief kunnen we beter onze berichten weer per post versturen," zegt directeur Gerard Riemen van de Pensioenfederatie in de Volkskrant.

Riemen noemt die suggestie 'louter theoretisch'. Formeel hebben zij een keuze. De uitvoerder van de DigiD en Berichtenbox - het overheidsbedrijf Logius - zegt in oktober het contract op en biedt de afnemers een contract met de nieuwe voorwaarden aan. Dat biedt de mogelijkheid om zelf iets nieuws op te zetten. Maar de tijd daarvoor is veel te kort, dus kunnen de pensioenfondsen eigenlijk niet anders dan 'tekenen bij het kruisje'.

 

Lees meer over Management OP AG Intelligence
19
Reacties
Bop 02 oktober 2017 10:34

14 cent, 57 cent?!
Rare bedragen.
Moet dit een melkkoe worden?

Jaco Voorspuij 01 oktober 2017 14:37

DigID en de Berichtenbox zijn steeds voorgespiegeld / verkocht als basisdiensten voor de burger.
En daar ben ik helemaal mee eens: Het zijn basisdiensten.

Dus daarom helemaal eens met Ernst de Boer.

Hier moet de overheid zijn verantwoordelijkheid nemen en simpelweg deze diensten blijven financieren zoals men nu al doet. Dat moet NIET ter discussie staan.
Mocht men nog Premium services gaan ontwikkelen boven op deze al door de belastingbetaler gefinancierde basis dan kun je daar nog over discussiëren te zijner tijd.

Erik 26 september 2017 08:59

Ik dacht even dat ik op nu.nl was beland bij het lezen van de reacties.... Verder sluit ik me graag aan bij de mening van Ernst de Boer 25/9 21:03

Marcel 25 september 2017 23:20

wij hebben al belasting betaald voor deze dienst. Nu moeten we minimaal 2x betalen.
Weer een verkapte belastingverhoging.

Ernst de Boer 25 september 2017 21:03

Het grote nut van DigiD is dat we niet met allerlei verschillende inlogmechanismes te maken hebben als burger. Als de overheid kosten per inlog gaat rekenen, zullen veel organisaties toch weer hun eigen mechanisme van stal gaan halen. Daar wordt de burger niet blijer van. Ik in ieder geval niet!
Dan gaat het doorbelasten ook nog eens een hoop geld kosten, wat totaal niet productief is en alleen maar rondpompen van geld is tussen overheden, zorgverzekeraars en pensioenfondsen. Zonde van de tijd en het geld.
Dus, beste overheid, betaal dit gewoon als basisdienst vanuit BZK, die oplossing is voor iedereen het goedkoopste en het beste.

LvdB 25 september 2017 19:17

@ JVH.
Waarschijnlijk is het u niet opgevallen maar u betaalt al aan de maffia.
Want u weet namelijk ook al waar u aan toe bent. U wordt gegarandeerd genaaid.

Dat even terzijde. Maar ik begrijp uit bovenstaande discussie dat men voor elke DigiD inlogactie een betaling moet doen. Is er gedacht aan alle mensen die in de WW zitten en hun werkmap alleen kunnen benaderen via een DigiD inlogactie.
In die werkmap zit de hele communicatie met het UWV en dienen zij daar ook al hun verplichte sollicitaties in te vermelden. Lekker boel.
Leve de (V)ereniging (V) an (D)ieven............

Lezer#3950 van der Zanden 25 september 2017 17:52

Merkwaardig verhaal. Omdat DigiD op grote schaal hergebruikt wordt, zou dit juist veel goedkoper moeten zijn dan een eigen authenticatie dienst van elk pensioenfonds apart. En van de Belastingdienst. En van DUO en van ……..
Zo niet, dan moet dit m.i. gewoon openbaar aanbesteed worden. Want de overheid moet er wel voor zorgen dat we niet met tientallen verschillende authenticaties worden opgezadeld.
Bovendien moet DigiD dan ook geschikt c.q. toegankelijk gemaakt worden om via webwinkels en banken je zaken te doen. Het is bezopen dat je daarvoor weer andere inlogs nodig hebt. Hier ligt nu een gouden kans!

Jan vd Zanden.

Hans Bronkhorst 25 september 2017 16:39

Kom kom, het zijn ook deels krokodillentranen. Ook digitale dienstverlening kost geld, de gebruikers (waaronder de pensioenfondsen) sparen nu geld uit door het vervallen van papier- en drukkosten, extra kosten van de postkamer, verzendkosten ed. De kosten van de dienst lijken mij wel wat hoog, maar dat is een andere discussie. En de overheid had natuurlijk eerder kunnen melden dat de dienst geld op termijn zou gaan kosten, of misschien is dat wel verteld aan de gebruikers.

P. de Ruiter 25 september 2017 15:09

Wat een onzin. Houd dat toch gewoon onder de centrale controle van de overheid, eenvoudiger kan het niet.
Alleen blijft de vraag over hoe onze overheid de kosten in de hand houdt. Daar is die overheid echter niet op geëquipeerd zeker niet als er maar één aanbieder is.

HKA 25 september 2017 14:55

Op deze manier kan iedereen zijn huishoudboekje wel kloppend krijgen. Het is makkelijk geld uitgeven van de betalende burgers. Want als je tekort komt of als de kosten tegen vallen laat je diezelfde burger toch voor de kosten opdraaien. Dit noemen sommige politieke partijen marktwerking. Ik vind het volksverlakkerij en de verantwoordelijkheid van de overheid om hiervoor zelf de consequentie te dragen

Lowlander 25 september 2017 14:51

"...U stemt en wij naaien..." is een hedendaagse variant op Veronica's "...men vraagt en wij draaien..."
Het gaat weer goed met de economie, we hebben 13 miljard in kas, er zou geld terug kunnen naar de burger, de werkloosheid daalt, etc - dus wat doet Rubberen Mark : we verhogen de BTW, we verhogen het zorg eigen risico, we kijken de andere kant op bij de zorgpremie verhoging, etc.....

En Nederland blijft maar stemmen op Pinokkio en zijn meelopers !

DJF 25 september 2017 14:01

Ongelofelijk hoeveel geld er voor zo'n, weinig innovatieve, authenticatie voordeur annex antieke berichtenvoorziening gevraagd wordt. Echt belachelijk dat hier 2 miljoen vanuit pensioenpotten aan verkwist moet worden.

Mijn voorstel aan de belastingdienst zou zijn; ga het linea recta maar bij Google onderbrengen. Kost waarschijnlijk niets (want G. wil graag in deze wereld inspringen), prachtige integratiemogelijkheden met andere voorzieningen, beveiligingsmogelijkheden voor inloggen in Google zijn er legio en aangezien Google toch al onder het privacy vergrootglas ligt kan GDPR vast wel adequaat geregeld worden.

Anoniem 25 september 2017 13:54

Het is toch allemaal één pot nat? Door wie wordt de overheid ook alweer betaald? Waarom moet dan dan via een omweg uit de pot van de pensioenfondsen komen? Of mis ik iets?

Jvh 25 september 2017 13:54

Als je de overheid gelijkstelt met gelegaliseerde diefstal ben je nog niet zo ver van de waarheid.

Betalen en er eigenlijk nie veel van terugkrijgen.

Ik zou nog liever aan de maffia betalen, dan weet Ik perfect wat Ik er van verwachten heb.

?

Jan 25 september 2017 13:48

Wat mij betreft dient de overheid dit te betalen.
Zij hebben als "big brother die meekijkt" dit vehikel opgetuigd en moeten anderen hier niet mee belasten.
De opmerking dat als het per post evenveel kost als via berichtenbox, het dus de pensioenfondsen niets meer kost is niet correct; nu kost het niets --- als betaald moet worden of post kost het dus 2 miljoen extra.

Maak berichtenbox / DigiD gebruikersvriendelijk en veilig, dat is de taak van de overheid en niet telkenmale de lasten bij anderen leggen en gebruik van elektronische berichten verplichten.

Jan Geluk 25 september 2017 12:44

De meeste berichten kunnen toch gewoon weer, met als vroeger, rechtstreeks per email gestuurd worden? Het is nu alleen maar een grote omweg om dat jaaroverzicht van mijn pensioenfonds uit die "berichtenbox" te pulken. En hoe veilig zijn dat DigiD en die berichtenbox nou helemaal? En hoeveel minder veilig is het als het rechtstreeks in mijn eigen PC terechtkomt, waar het uiteindelijk via een grote omweg (inloggen met DigiD, berichtenbox openen, bericht zoeken en openen, bijlage bekijken en als die interessant genoeg is, downloaden) toch terechtkomt?
Als je heel achterdochtig bent zou je zelfs kunnen denken dat de overheid al die informatie alleen maar via die weg wil laten gaan omdat ze er dan zelf ook in kunen gaan kijken ....

J.W van der Leest 25 september 2017 12:24

Het gaat er om dat een overheid aan gedwongen winkelnering doet en dat heet onbehoorlijk bestuur. Onder het mom van verrekening worden de kosten doorgeschoven. Dit had in aangegane contracten moeten staan en prijswijzigingen hadden tijdig aangekondigd moeten worden. Dit klinkt als voer voor advocaten.

Martin Stevense 25 september 2017 12:14

Als ik de reactie van de heer Riemen goed begrijp dan is post sturen (papier) dus goedkoper dan een bericht van 57 cent? Stel dat het sturen van post ook 57 cent zou kosten, dan zouden de jaarlijkse kosten toch juist gelijk zijn aan de Digid-kosten? Klinkt dus alsof de argeloze lezer plotseling onnodig bang gemaakt wordt door de Pensioenfederatie, want het ziet er niet echt naar uit dat dit de pensioengerechtigde werkelijk geld zou mogen kosten.
Overigens ben ik erg benieuwd naar de werkelijke kosten van de pensioenfondsen en -verzekeraars voor de verzending van berichten per post dan wel via het electronische kanaal. Dat zal hoger zijn dan 2 miljoen per jaar.

Kees Noorlander 25 september 2017 12:11

Die berichtenbox is toch al een schandaal, omdat een aanzienlijk deel van de Nederlanders niet in staat is daar goed mee om te gaan. En nu nog woekerprijzen vragen voor de "dienst". Laten pensioenfondsen maar weer via papier werken.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.