Overslaan en naar de inhoud gaan

Dieselgate verwezenlijkt 'grootste angst' Volkswagen

De aanhoudende nasleep van de dieselgate-affaire raakt meer en meer topbestuurders van autofabrikanten. In de VS zijn verse aanklachten ingediend tegen 4 topbestuurders van Volkswagen-dochterbedrijf Audi. Intern zag de autofabrikant de ramp al wel aankomen. Jaren terug werden enkele automodellen al geweigerd voor certificering als Audi niet kon bewijzen dat er geen sprake was van de vermoedelijke fraude met dieseluitstoot.
VW dieselmotor
© Volkswagen
Volkswagen

"Onze grootste angsten zijn bewaarheid geworden", schreef topmanager Oliver Schmidt van de Volkswagen Group in 2015 al. "We hebben dringend hulp nodig met onze argumentatie", aldus de boodschap aan Audi-topman Stefan Knirsch. Laatstgenoemde is één van de vier Audi-executives die nu zijn aangeklaagd in de VS, maar vooralsnog niet gearresteerd. Zij worden beschuldigd van samenzwering met als doel het bedriegen (of correcter: het oplichten) van de Verenigde Staten, schrijft Ars Technica. Daarbij is fraude gepleegd en is de Amerikaanse Clean Air Act moedwillig geschonden.

Sjoemelsoftware

De aanklacht tegen de vier topbestuurders van Volkswagens dochterbedrijf Audi geeft meer details over de opzet en het verloop van de gepleegde fraude. Het ontwikkelen en gebruiken van de zogeheten sjoemelsoftware zorgde ervoor dat bepaalde dieselauto's konden detecteren (aan hun rijgedrag) wanneer ze werden onderworpen aan milieutests. De wagens stelden hun vermogen dan bij en gaven zo minder uitstoot dan normaal. Hierdoor kwamen de auto's door de verplichte controles heen, terwijl ze eigenlijk dus teveel vervuiling gaven.

De crux voor Audi's ingenieurs was dat ze moesten voldoen aan strenge wetgeving voor dieseluitstoot terwijl ze ook wilden voldoen aan interne eisen van het bedrijf. Dat omvatte enerzijds de capaciteit van een interne tank met een speciale vloeistof (AdBlue) die wordt geïnjecteerd in de dieseluitstoot om de hoeveelheid uitgestoten stikstofoxide te verminderen. Doel was om de AdBlue-voorraad te vervangen (of eigenlijk dus aan te vullen) bij een servicebeurt op de 10.000 mijl aan gereden afstand.

Milieu versus kofferbak en stereo

Anderzijds was er het designdoel om wagens met grote kofferbakruimte en een high-end geluidsinstallatie te maken. De benodigde omvang van de AdBlue-tank, om ónder de milieunormen te blijven én om de 10.000 mijl te halen, conflicteerde met de wens van kofferbakruimte en geluidsinstallatie.

Topmanagers van de autofabrikant hebben toen besloten om middels software de milieuwetgeving te schenden als offer voor de verkoopgerichte ontwerpdoelen. De sjoemelsoftware heeft bij detectie van testrijden de hoeveelheid geïnjecteerde AdBlue-vloeistof aangepast; naar een hogere hoeveelheid dan bij regulier rijgedrag. De eerste verdenking van deze softwaregedreven fraude is in 2014 opgedoken in de VS, nadat er bij Audi in 2010, 2012 en 2013 al interne bezwaren waren gemaakt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in