Management

Artificial Intelligence
man met smartphone

D66 en CDA zetten bijl in bedrijfsmodel sociale media

Verbod bepleit op algoritmen die verspreiding desinformatie aanwakkeren.

© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Matthew G
28 oktober 2020

Verbod bepleit op algoritmen die verspreiding desinformatie aanwakkeren.

Er moet een breed onderzoek komen naar de impact van de algoritmen van sociale media als Facebook, Twitter en YouTube en de rol die zij spelen bij de verspreiding van desinformatie. Dat kan leiden tot een verbod op de algoritmen die de sociale media inzetten om bezoekers zo lang mogelijk vast te houden.

Sociale media doen veel te weinig om het probleem aan te pakken, vinden Kees Verhoeven van D66 en Harry van der Molen van CDA. Zij dienden gisteren een motie in tijdens het debat in de Tweede Kamer over desinformatie en digitale inmenging. Verhoeven heeft ook het 'Aanvalsplan Desinformatie' gepubliceerd.

Het probleem zit in de algoritmen die de sociale media gebruiken. Die algoritmen zorgen ervoor dat bezoekers steeds meer informatie krijgen voorgeschoteld rond het onderwerp waarin ze zijn geïnteresseerd en liefst net iets schokkender dan ze net hebben bekeken. Veel mensen hebben dan de neiging te blijven hangen en raken steeds verder verstrikt in een tunnel die leidt naar extreme denkbeelden, bijvoorbeeld over het gevaar van 5G, over vaccins en complottheoriën. Voor genuanceerde informatie is veel minder aandacht. Hoe langer iemand blijft hangen, hoe meer advertenties kunnen worden getoond, is het bedrijfsmodel van deze sociale media.

Sociale media erkennen het probleem, maar reageren alleen met 'selectieve symptoombestrijding', zegt Verhoeven tegen De Volkskrant. Ze plaatsen waarschuwingen wanneer materiaal mogelijk feitelijke onjuistheden bevat, zoals Twitter bij sommige Tweets van de Amerikaanse president Of ze verwijderen accounts zoals vorige week dat van rapper Lange Frans. Het probleem is dat het verdienmodel altijd voorrang krijgt en er dus wezenlijk niets verandert.

Eerst onderzoek doen

‘Het is niet aan de overheid om bepaalde informatie te verbieden omdat die onjuist zou zijn. Nee, we moeten inzoomen op de algoritmes. Waar zijn de keuzes van de social mediabedrijven op gebaseerd? Waarom zetten ze bepaalde artikelen in de etalage?’, zegt Verhoeven in het dagblad. Om te beginnen moet er een onderzoek komen. Omdat er nog geen nationale toezichthouder is op algoritmen moet dat onderzoek worden uitgevoerd door een samenwerking tussen de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt, het College voor de Rechten van de Mens en de Algemene Rekenkamer.

Uiteindelijk kan de conclusie zijn dat het toepassen van sommige algoritmen wordt verboden.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
4
Reacties
Peter Mul 28 oktober 2020 14:55

Deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd is met het reglement van AG Connect voor het plaatsen van reacties.

E. Heuvelman 28 oktober 2020 13:39

Misschien moet Patrick zijn cache van zijn browser eens wissen, cookies uitzetten, en dan opnieuw gaan zoeken naar de onderbouwing die de overheid geeft over haar beleid.

Barend Jan van Eijk 28 oktober 2020 12:21

Volslagen mee eens. Kijk naar de duidelijk zichtbare verloedering in NL..

Patrick Nijssen 28 oktober 2020 12:17

Misschien moeten D66 en het CDA zich eens meer inspannen voor een transparanter overheidsbeleid. Je ziet in de hele corona crisis dat de overheid helemaal niets onderbouwd en zich ook helemaal niet geroepen om enige openheid van zaken te geven aangaande de onderbouwing van maatregelen. Ga de dialoog aan en geef openheid! Dan gaan mensen ook niet ergens anders zoeken naar antwoorden. Verder beperken hoort niet in een democratisch en vrij land thuis!

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.