Beheer

Cloud
Azure

Azure-reboot vereist voor oplossen inlogstoring

De grote multi-factor inlogstoring voor Microsofts Azure-cloud is opgelost, door te rebooten.

21 november 2018

De grote multi-factor inlogstoring voor Microsofts Azure-cloud is opgelost, door te rebooten.

Abonnees van Microsoft-clouddiensten draaiend op diens Azure-platform zijn in sommige gevallen de toegang daartoe geweigerd. Multi-factor authenticatie (MFA) had een fikse storing, wat is opgelost door een recente update terug te draaien én door getroffen systemen te rebooten.

Microsofts cloudplatform Azure is afgelopen maandag getroffen door een storing die MFA frustreerde. Sommige abonnees van die clouddienst konden hierdoor niet inloggen middels de veilige methode van MFA. Indien MFA verplicht was, kon er dus geheel niet ingelogd worden op Microsoft-clouddiensten. In totaal heeft deze inlogstoring zo'n 17 uur geduurd, rekent The Register voor.

Updatefout

Het oplossen van de problemen voor multi-factor authenticatie is neergekomen op een klassieke IT-methode: uitschakelen en weer aanzetten. Microsoft meldt op zijn Azure-statuspagina dat de getroffen cloudservers zijn 'ge-cycled' door de eigen ingenieurs. Dit komt neer op rebooten. Daarvóór heeft de cloudaanbieder gauw een recente update teruggerold.

Deze uitgerolde update was bedoeld om verbindingen met caching-diensten voor de MFA-service te verbeteren. Er bleek echter een zeldzame 'bijwerking' te zijn, die voor overbelasting heeft gezorgd waarna een mislukte failover volgde. Na het terugtrekken van de update en het rebooten van de betreffende cloudservers hebben Microsoft-ingenieurs de situatie nog 24 uur lang extra gemonitord. Daarnaast komt er een volledig onderzoeksrapport over deze storing, zegt het bedrijf toe.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.