Innovatie & Strategie

Branche
Kunstmatige intelligentie.

AI is oud en nieuw

Wat brengt deze gedateerde innovatie aan nieuws?

© Pixabay
21 december 2017

Wat brengt deze gedateerde innovatie aan nieuws?

Oud en nieuw, hoe toepasselijk in het geval van kunst­matige intelligentie (AI).  Uit onderzoek van AG Connect blijkt  dat veruit de meeste lezers menen dat AI van alle technologische ontwikkelingen de grootste impact gaat hebben op het IT-vakgebied.

AI zit hoog in de hypecycle, concludeert Gartner. Alle bedrijven zoeken koorts­achtig naar een toepassing die hun bedrijfsproces kan verbeteren of zelfs een nieuw verdienmodel oplevert waarmee de markt kan worden ontwricht. Die zoektocht is niet makkelijk. Duidelijk is wel dat stoïcijns doorgaan op de oude manier vrijwel zeker leidt tot een marginalisering van de marktpositie. 

De technologie zelf is niets nieuws

In 1943 presenteerden Warren McCulloch en Walter Pitts al het eerste model voor een kunstmatig neuraal netwerk. In 1959 werd al het principe van ‘machine learning’ toegepast, een term vastgelegd door Arthur Samuel. Decennialang waren deze ontwikkelingen voor het grote publiek onzichtbaar en vooral het terrein van wetenschappers. 

Waarom dan opeens de hype? De beschikbaarheid van grote hoeveelheden goedkope rekenkracht is een nieuw element, net als de toegang tot een vloedgolf aan data. Opeens kan iedereen met een goed idee een weekje een paar duizend servers huren om een algoritme te genereren dat nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt. De overwinning van IBM’s supercomputer Watson in de Amerikaanse kenniskwis Jeopardy in 2011 was een van de belangrijke mijlpalen. Na de zege in de kwis maakte IBM de technologie beschikbaar voor nieuwe toepassingen in onder meer de zorg, analytics en weervoorspellingen.

Het komt bij de verdere ontwikkeling van AI weer aan op slim ondernemerschap. Het economisch tij zit mee om te investeren in verrassende toepassingen.    

Gevaar of geen gevaar?

Maar wat zijn de gevolgen van deze aangekondigde revolutie? Is de vrees gerechtvaardigd dat kunstmatige intelligentie slimmer wordt dan de mens? De kans daarop is niet groot. Kunstmatige intelligentie is goed in een specifieke taak. Er is weinig reden om te investeren in een systeem dat alles kan wat mensen kunnen, maar dan beter. Bovendien ontbreekt het AI nog altijd aan een belangrijke menselijke eigenschap: creativiteit.   

Een reëler gevaar dreigt voor de beroepsbevolking. Veel werkzaamheden verdwijnen doordat machines het sneller, betrouwbaarder en goedkoper kunnen. Het is een volgende industriële revolutie, maar dan met gevolgen voor veel meer werkenden. Als je baan niet verdwijnt, gaat deze hoogstwaarschijnlijk wel ingrijpend veranderen. De computer gaat de mens assisteren of de mens gaat de computer controleren.

Nu is dus de tijd om na te denken. Over verrassende innovaties, maar ook over de impact die deze gaan hebben. En hoe jezelf en je collega’s daarop voor te bereiden.

Interessant? Lees meer over kunstmatige intteligentie

Werknemers zijn niet klaar voor een robot als collega.

Kunstmatige intelligentie en robotisering kost vrachtwagenchauffeur en bankmedewerker zijn baan

Ook op zoek naar hèt AI-gat in de markt?

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.