Innovatie & Strategie

Analytics
beurs

AI geniet meer vertrouwen voor finance

Kunstmatige intelligentie scoort redelijk tot goed in vergelijking met mens voor klantenservice, finance, en meer.

Hongkong Stock Exchange © CC BY 2.0 - Flickr heycreation
5 juli 2018

Kunstmatige intelligentie scoort redelijk tot goed in vergelijking met mens voor klantenservice, finance, en meer.

Nederlandse consumenten bleken wel enig vertrouwen te hebben in AI in de vorm van digitale assistenten en virtuele adviseurs. Bij klantenservice krijgt AI een 5,6 voor vertrouwen, wat dichtbij de score (5,9) voor een mens ligt. Voor financieel advies scoort AI hoger: 5,8 en ook daar is de kloof met de menselijke tegenhanger (6,1) klein. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van de Delftse technologieleverancier TJIP.

Het onderzoek naar vertrouwen in AI is uitgevoerd in het licht van algemeen steeds meer geaccepteerde digitale assistenten zoals Amazons Alexa, Google's Assistant, IBM's Watson en Apple's Siri. Daarnaast zijn er nog minder expliciet 'zichtbare' toepassingen van kunstmatige intelligentie die mensen dan tips, advies en hulp bieden. De rol van menselijke curators, medewerkers en adviseurs wordt daarbij deels overgenomen en deels juist uitgebreid.

Vier soorten experts

De Nederlandse platformbouwer TJIP heeft de factor vertrouwen laten onderzoeken middels een enquête uitgevoerd onder duizend Nederlanders. Deze respondenten is gevraagd om menselijke adviseurs en adviesrobots te beoordelen met een rapportcijfer voor het vertrouwen dat zij in die beide types assistenten hebben. Hierbij zijn vier verschillende soorten experts belicht: de klantenservicemedewerker, de jurist, de financieel adviseur en de medisch specialist.

Laatstgenoemde geniet - weinig verrassend - het minste vertrouwen in AI-vorm, maar halen nog altijd wel een redelijke score. Robotartsen krijgen namelijk een 5,5 tegenover een 7,8 voor menselijke medisch specialisten. ICT-bedrijf IBM heeft al succesvolle proeven met zijn AI-systeem Watson uitgevoerd om bijvoorbeeld borstkanker al in een vroeg stadium correct te diagnosticeren.

Generatiekloof

Ook voor juridische zaken hebben Nederlanders meer vertrouwen in mensen dan in software en slimme algoritmes. Juristen van vlees en bloed krijgen in het PanelWizard-onderzoek een cijfer van 7,2 terwijl robotjuristen een 5,7 krijgen toegekend. Opvallend is dat AI toegepast voor klantenservice en voor financiële zaken relatief meer vertrouwen genieten. Ook is er een duidelijk leeftijdsverschil zichtbaar: millennials zijn meer vertrouwd met AI. Respondenten onder de 30 jaar gaven AI over het algemeen een 5,9 wat iets hoger is dan de 5,6 die mensen van 50 jaar en ouder gaven.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.