Overslaan en naar de inhoud gaan

51 miljoen banen op het spel: zo blijf je de robot de baas

De komende tien jaar verdwijnen door automatisering van taken 51 miljoen banen in Europa. 90 miljoen werknemers, ofwel 40 procent van de Europese arbeidsmarkt, moet serieus aan de bak om nieuwe vaardigheden aan te leren die hen helpen aan het werk te blijven.
Typende robot
© Shutterstock
Shutterstock

Het zijn belangrijke conclusies uit een nieuw rapport 'The future of work in Europe' van marktanalist McKinsey, dat overigens helemaal niet somber is over de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de komende tien jaar. Het verlies van banen wordt volledig gecompenseerd door groei in werkgelegenheid, soms in andere sectoren.

Het is zelfs zo dat in Europa in 2030 zo'n 6 miljoen onvervulbare vacatures zullen zijn. Dat komt voor een belangrijk deel omdat veranderende technologie behoefte creëert aan nieuwe vaardigheden die niet voldoende aanwezig zijn in de arbeidspool, vooral in de grote steden. McKinsey noemt daarbij Parijs en Londen, maar definieert ook 46 superstar-hubs waar een concentratie is van snelgroeiende industrie. Amsterdam - of liever de Randstad - is er daar een van, net als Kopenhagen, Madrid en München.

Bijscholing stimuleren

McKinsey verwacht dat vooral de banen van mensen die geen vervolgopleiding hebben gehad na de middelbare school (tertiaire opleiding), op het spel staan. Het probleem is dat mensen vaak van de ene 'verdwijnende baan' naar de andere overstappen. Bedrijven zouden dus personeel moeten stimuleren om hun vaardigheden bij te spijkeren in richtingen waar straks wel werk te vinden is.

McKinsey wijst wat dat betreft in de richting van gezondheidszorg en sociaal werk als sectoren met de sterkste banengroei. Daarnaast vallen ook zakelijke en technische dienstverlening en wetenschap en onderwijs onder de banenmotors van de toekomst. Het gaat om de niet-routinematige banen, die meer zijn gericht op probleemoplossing en persoonlijke interactie.

Harde technologie en zachte, sociale vaardigheden nodig

Een van de auteurs van het rapport - Susan Lund  - zegt tegen ZDNet dat zij elke 15-jarige die voor een studiekeuze staat, zou adviseren zich te richten op wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) en daarnaast op het ontwikkelen van sociale, emotionele en hogere cognitieve vaardigheden. Combinaties daarvan hebben veel potentie in de nabije toekomst.

Maar ook mensen die nu een goede baan hebben, doen er goed aan te kijken of ze zich verder kunnen ontwikkelen in die vaardigheden. Vrijwel alle banen krijgen te maken met veranderingen door het automatiseren van taken. Door de genoemde vaardigheden te ontwikkelen, zijn werknemers het best voorbereid op de verschuiving in taken die daar het gevolg van is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in