Innovatie & Strategie

Infrastructuur
smartphone

2GB is gemiddeld verbruik mobiele data in Nederland

Het verbruik van mobiele data is in de eerste helft van 2018 verdubbeld: naar 2 GB per maand per mobiele aansluiting.

© CC0,  Pixabay
7 februari 2019

Het verbruik van mobiele data is in de eerste helft van 2018 verdubbeld: naar 2 GB per maand per mobiele aansluiting.

De forse stijging van het 'verstookte' dataverkeer is gemeten door de ACM (Autoriteit Consument & Markt), die de trends weergeeft in zijn rapport Telecommonitor. In totaal is in de eerste helft van 2018 bijna 250 miljard MB aan mobiele data verbruikt.

Het vorige gemiddelde maandverbruik (van 1 GB aan data) geldt voor heel 2017. De eerste helft van 2018 heeft dus al een grote groei vertoond: de verdubbeling is tot meer dan 2 gigabyte, meldt de ACM in zijn Telecommonitor (PDF) over Q1 en Q2 van afgelopen jaar. De mobiele gebruikers achter deze trend zitten voor het leeuwendeel bij KPN en VodafoneZiggo. Die twee telecomaanbieders hebben elk een eigen vast netwerk, en hebben "nog steeds veruit het grootste aantal klanten", merkt de ACM op.

Meer aanbod en goede tarieven

"Alternatieve aanbieders zonder volledig eigen netwerk, zoals T-Mobile en Tele2, weten hun marktaandeel te behouden. Dat naast KPN en VodafoneZiggo alternatieve aanbieders actief blijven op de breedbandmarkt vindt de ACM van groot belang", schrijft de instantie in zijn halfjaarrapport over 2018. ACM-bestuurslid Henk Don stelt dat de verplichte openstelling van de vaste netwerken van KPN en VodafoneZiggo een goede zaak is. "Op die manier kunnen aanbieders zonder eigen netwerk toch hun diensten aanbieden aan consumenten en bedrijven. Zo blijft er voldoende concurrentie op de consumentenmarkt met meer aanbod en goede tarieven."

Ondertussen speelt er ook de trend dat steeds meer consumenten gebruik maken van telecombundels. Daarin worden verschillende diensten gecombineerd, zoals bijvoorbeeld een mobiel abonnement en een vaste dataverbinding. Telecomreus KPN heeft die trend ook aangevoerd als meespelende factor in zijn besluit om dochter-ISP XS4ALL als aparte merknaam en entiteit op te heffen.

Einde XS4ALL

Volgens KPN's financieel directeur Jan Kees de Jager is het aantal XS4ALL-klanten onder druk komen te staan doordat klanten steeds vaker vast en mobiel (in een combinatiepakket) willen. Het actiecomité 'XS4ALL moet blijven' spreekt dit tegen: "het aantal XS4ALL-klanten is al jaren min of meer stabiel". De ACM merkt nu in zijn Telecommonitor wel op dat er een daling is voor het aantal bundels dat alleen bestaat uit de traditionele vaste diensten internet, vaste telefonie en/of televisie.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.