Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL

XS4ALL-actiecomité lobbyt bij Canadese koopkandidaat KPN

"We vertrouwen erop dat Nederlandse en Canadese waarden zeer compatibel kunnen zijn", schrijft actiecomité voor XS4ALL.

© XS4ALL
31 januari 2019

"We vertrouwen erop dat Nederlandse en Canadese waarden zeer compatibel kunnen zijn", schrijft actiecomité voor XS4ALL.

"Gefeliciteerd met uw intentie om een meerderheidsaandeel te kopen in Dutch KPN Telecom N.V.", schrijft het actiecomité 'XS4ALL moet blijven' in een open brief aan de CEO van de Canadese investeringsmaatschappij die een oogje op KPN heeft laten vallen. In de brief worden de ethische inzet, hoge kwaliteit en securityfocus van XS4ALL belicht, als gunstige elementen voor klantenbinding en langetermijnstrategie. Het ongedaan maken van KPN's besluit om XS4ALL te schrappen, zou een grootse entree op de Nederlandse markt zijn, bepleit het actiecomité.

De door het actiecomité geroemde "legendarische status" van KPN's dochter-ISP XS4ALL uit zich bijvoorbeeld in de zelfomschrijving van klanten als 'leden', valt te lezen in de open brief. "Veel marketingspecialisten hebben al publiekelijk bevestigd dat XS4ALL een 'love brand' is, in een markt waar service providers over het algemeen worden gewantrouwd, of op z'n best worden gezien als nutsmiddel."

Cc aan CFO

Dit pleidooi voor het behoud van XS4ALL - als merknaam én entiteit - is gestuurd aan CEO Bruce Flatt van de Canadese investeringsmaatschappij Brookfield, die volgens rondgaande berichten van plan is om KPN over te nemen. De open brief is ge-CC'd aan KPN's financieel directeur Jan Kees de Jager.

Die topman, en voormalig minister van Financiën, heeft bij KPN's recente presentatie van de jaarcijfers beweert dat het aantal XS4ALL-klanten onder druk is komen te staan. Dit doordat klanten steeds vaker vast en mobiel (in een combinatiepakket) willen, aldus de CFO.

'Veel onjuistheden KPN'

Het actiecomité spreekt dit tegen: "het aantal XS4ALL-klanten is al jaren min of meer stabiel". KPN zou veel onjuistheden hebben verkondigd op de persconferentie, en spreekt consistent over "emoties" wat betreft de ophef over het geplande beëindigen van XS4ALL.

"Als uw plannen om KPN te kopen doorgang vinden, heeft u een unieke kans om XS4ALL te gebruiken als het unieke boegbeeld voor technologische durf en eerlijke zorg voor privacy en security. XS4ALL kan KPN helpen om nieuwe applicaties en diensten te ontwikkelen voor de volgende generatie internet."

Beroering en back-up planning

Het actiecomité stipt aan dat zijn spontane petitie voor het redden van XS4ALL inmiddels meer dan 50.000 handtekeningen heeft verzameld en dat er flinke media-aandacht is voor deze kwestie. KPN's besluit - en volharding daarin - om XS4ALL op te doeken, beroert de gemoederen. "We zijn ervan overtuigd dat u een grootse entree in Nederland kunt maken en veel steun in Nederland kunt verkrijgen door uw intentie aan te kondigen om dit besluit ongedaan te maken."

De groep van XS4ALL-sympathisanten wil graag een gesprek met Brookfield-CEO Flatt om de eigen ideeën, over KPN en voor XS4ALL, te presenteren. Ondertussen werkt het actiecomité achter de schermen door aan andere opties: het voert naar eigen zeggen gesprekken met diverse geïnteresseerde partijen. Deze bedrijven en/of organisaties zijn vooralsnog onbekend.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Don van Riet 02 februari 2019 11:07

Als oud-KPN-er heb ik me vaak verbaasd over de asymmetrische manier waarop de overheid de KPN verhinderde open te concurreren, maar op één punt is men juist de andere kant op in de fout gegaan. Door KPN toe te staan Reggefiber volledig over te nemen, was het KPN mogelijk om gelijk de verdere verglazing van het eigen netwerk stop te zetten en daarmee werden ook méér willende accesproviders als XS4ALL in hun mogelijkheden beperkt. Recent doet KPN net of ze weer fors verglazen, maar de schaalgrootte is zeer beperkt. Vermoedelijk een actie voor de bühne, om eventuele overnamekandidaten te overtuigen dat ook dit bedrijf nog met zijn tijd meegaat. Ik ben zeker niet pro-Ziggo (heb er prima TV van), maar opmerkelijk is wel hun constante stroom investeringen in glasvezeltechnieken voor het corenetwerk en snellere accessprotocollen als Docsis3 hun uitlopers naar klanten. Zo moeilijk is het vernieuwen van netwerken niet, KPN heeft de laatste jaren zitten slapen en XS4ALL opslokken wordt nm.i. alleen gedaan om er een nieuwe ontslagronde op los te laten: kosten snijden en niet investeren is het devies.

Lowlander 01 februari 2019 19:53

Heel lang bij XS gezeten, maar op een gegeven moment konden zij ook niets veranderen aan de oude meuk aan kabels (incl. centrales en wijkverdeelpunten) in mijn wijk, die werden tot het bot toe uitgekleed door KPN. Overgestapt (geen keus) op Ziggo, welke veel meer snelheid en stabiliteit bood dan KPN. Duur, maar weinig problemen gehad. Het is inderdaad een "emotie" actie door een handje "early adoptors" en de betere doe-hetzelver (hack-tickers), doch wat geweest is, is geweest.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.