404 – pagina niet gevonden

Helaas, deze pagina is niet gevonden.

AG Connect is de nieuwe titel waarin de krachten van AutomatiseringGids, IT-Infra en Informatie zijn gebundeld. De link die je gebruikt bestaat niet meer, maar we helpen je graag verder.

Op onze homepage vind je de meest recente artikelen over ‘the amazing world of IT’.

Op zoek naar het laatste nieuws? Ga dan naar ons nieuwsoverzicht.

Hieronder vind je de meest relevante links op basis van de gezochte pagina:

Spot op innovatie: Multiplayer split control games

De IT-sector initieert talloze inspirerende innovatieprojecten. Automatisering Gids licht er in de rubriek 'Spot op innovatie' periodiek een uit. Deze keer het project van Chatventure: een platform dat verschillende mensen samen online één object laat besturen.

Werkgevers vaak soepel tijdens WK

… Dus is het de vraag hoe werkgevers hiermee omgaan. Uit een rondgang van Automatisering Gids blijkt dat veel IT-werkgevers een oogje dichtknijpen als hun personeel … het rooster dienst heeft aan de bak moeten. Dat geldt ook voor onze helpdesk. System engineers en consultants hoeven niet per se oproepbaar te …

Support Windows XP SP2 loopt af

Nog altijd draait de helft van de pc’s in grote bedrijven op Windows XP met Service Pack 2. Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Qualys. Deze pc’s vormen een potentieel beveiligingsrisico doordat Microsoft vanaf 13 juli geen patches meer uitgeeft voor SP2. Microsoft verspreidt na 13 juli nog wel security patches voor Service Pack 3 (SP3), dat in 2008 op de markt kwam. Om uiteenlopende redenen gebruiken veel bedrijven toch nog steeds SP2.

Help de helpdesk!

Helpdeskmedewerkers vormen de laagste levensvorm binnen de ICT. Het werk heeft weinig aanzien en wordt relatief slecht betaald. “Ze staan onder aan de voedselketen en voelen dat ook zo”, vertelt Marco Gianotten, directeur van onderzoeksbureau Giarte. Toch is de helpdesk het gezicht van de IT-afdeling en bepaalt ze voor een belangrijk deel de perceptie over IT binnen een organisatie.

Wigo4it: te druk om aan uitbreiding te denken

Ongegeneerd triomfantelijk is teveel gezegd, maar tevreden is hij wel. Als directeur van de Rotterdamse sociale dienst stelt Mart Toet vast dat de invoering van het Haagse uitkeringensysteem Socrates in de Maasstad tot een goed einde is gebracht. Als voorzitter van Wigo4it, coöperatie van de vier grote steden, is hij blij dat de rechter zulk hergebruik van systemen zijn zegen gaf. De samenwerking in het domein werk en inkomen noemen hij en Wigo4it-directeur Jan de Kleuver uniek.

Drie beheermodellen in plaats van één

Over het professionaliseren van IT-organisaties lopen de meningen uiteen. René Sieders reageert op een artikel van 9 januari over het gebruik van frameworks volgens het model van Looijen. Applicatiebeheer, zegt hij om te beginnen, is iets anders dan technisch beheer. En functioneel beheer is niet hetzelfde als IT-beheer.

De cursist

Automatisering Gids vraagt elke week een cursist naar zijn of haar ervaringen. Wat was de aanleiding? Wat werd geleerd? Was de cursus zinvol voor het uitoefenen van de functie? U krijgt een waardevol inkijkje in de opleidingenmarkt.  Ook een interessante (IT-)cursus gevolgd? Meld het de redactie!

Top 10Veelgevraagde functies

Veel IT-vacatures zijn lastig in te vullen. Maar welke functies geven recruiters de meeste kopzorgen? Automatisering Gids pakte de telefoon, verstuurde wat mailtjes, bezocht borrels en vacaturesites en kwam op volstrekt niet-wetenschappelijke wijze tot een overzicht van de tien Most Wanted onder de IT’ers.

SaaS kan zonder zuilen

Zolang organisaties in zuilen denken, zullen ze verzuilde software afnemen, zegt Guus Löhlefink. SaaS of geen SaaS. Het is niet verwonderlijk dat softwareaanbieders zich richten naar de verzuilde denkwijze van hun klanten. Maar Business Process Management kan het tij keren. Een antwoord op ‘De nieuwe verzuiling: SaaS’ van Robert Mekking en Peter Stamps (Automatisering Gids 14 maart).

Offshoring is ­omkeerbaar!

… is door seminarinstituten heel veel geld verdiend met verhaaltjes over de automatisering van de automatisering. Dat zou de grote … te maken van de nu-nog-goedkope handjes in zijn land. In de Automatisering Gids van 31 augustus klaagden informaticabureaus dat de overheid te … zijn natuurlijk nog andere soorten van IT-gerelateerde offshoring, zoals helpdesk, callcenter, remote management van infrastructuren, business process …

NL: het Nederlandse bedrijfsnieuws

… en onderzoek. In dat kader organiseert PON deze zomer in samenwerking met Automatisering Gids de ‘Nationale Enquête Outsouring’. Doel van het onderzoek is het in … implementeren. Met de ITSM-oplossing wordt in eerste instantie de IT-helpdesk van Endemol ondersteund en geoptimaliseerd. In een later stadium …

Loonstijging IT'ers valt tegen

De salarissen van ITers stijgen dit jaar gemiddeld 4 procent. Dat is minder dan je zou verwachten in tijden van krapte, en ook minder dan de afgelopen jaren.

Salary Survey - Jonge ICT'ers profiteren van krapte op arbeidsmarkt

… Ook dit jaar presenteert Automatisering Gids in nauwe samenwerking met Berenschot de Salary Survey. We vroegen meer … 40 7,6% Systeemprogrammeur/ Serverbeheerder 43.100 39,8 6,1% Coördinator Helpdesk 43.200 44,8 7,1% Netwerkbeheerder/Specialist 40.600 35,5 11,8% …

‘Alles komt goed met P-Direkt...’

Uitstel betekent geen afstel voor P-Direkt, aldus Ronald Westerhof (l) en Sandor Gaastra (r). Rijk en IBM waren echter bij het ontwerp van de gecentraliseerde P&S-voorziening te ver afgedreven van de uitgangspunten: goed, goedkoop en toekomstvast. Deze zomer moet een nieuw ontwerp klaar zijn.

Verhuizing was omvangrijke ICT-migratie

Afgelopen weekeinde nam het leeuwendeel van Ten Hagen Stam, de uitgever van Automatisering Gids, zijn intrek bij een nieuwe eigenaar: Sdu Uitgevers. De verhuizing van zo’n 300 werkplekken ging gepaard met een ingrijpende ICT-migratie.

De werkdruk blijft maar stijgen

De druk op medewerkers binnen ICT-afdelingen en organisaties is het afgelopen jaar verder toegenomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse werkdrukonderzoek van Automatisering Gids dat is uitgevoerd door bureau Leeuwendaal.

Uitbesteding groeit explosief

De Nederlandse markt voor uitbesteding van IT-dienstverlening groeit in hoog tempo. In geld gemeten wordt gemiddeld 20 procent van de IT-werkzaamheden van Nederlandse ondernemingen uitbesteed.

Nederland terughoudend met offshore outsourcing

Nederlandse organisaties hebben nog relatief weinig IT-werk naar lagelonenlanden verplaatst, constateert Paul Tjia. De gevolgen voor de arbeidsmarkt zijn daarom zeer beperkt gebleven. Offshore outsourcing is ook niet eenvoudig: zonder goede voorbereiding en risicobeheersing is de kans op mislukkingen groot. De resultaten worden pas zichtbaar op de langere termijn.

Solliciteren tot je een ons weegt

Vorig jaar kregen tien werkloze ICT-professionals de kans zich ‘in de etalage’ te zetten in AG-report Salary Survey. Hoe gaat het nu met hen?

Stork schakelt Getronics in voor beheer

Getronics heeft met technologieconcern Stork een vijfjarige overeenkomst getekend voor het beheer 1300 IT-werkplekken. De overeenkomst vertegenwoordigt een waarde van circa 10 miljoen euro.

‘Psycholoog moet technicus detailontwerpen dicteren’

Oplossingen die de techniek biedt om computers te leren bedienen, blijken steeds weer te mislukken. ‘Tips van de dag’, ‘wizards’, ‘helpdesks’ en ‘personal assistants’ helpen niet en kunnen niet helpen, betoogde Leonard Verhoef vorige week in Automatisering Gids. Zijn vraag is nu: Kunnen richtlijnen, standaarden, normen en consistentie het bedieningsprobleem oplossen? Dit is het tweede artikel in een serie over mens/machine­interfaces.

Kwaliteitsmeting GSM eindelijk rond

De aanbieders van mobiele telefonie, de gebruikersverenigingen sTN, de Consumentenbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaan samen op objectieve manier de kwaliteit van GSM-dienstverlening meten en publiceren. Vanochtend tekenen de partijen daartoe een samenwerkingsovereenkomst.

Siemens biedt zijn klanten één loket via internet

Na internet wordt zakendoen nooit meer hetzelfde. Automatisering Gids belicht in een reeks interviews met vertegenwoordigers van vooraanstaande Nederlandse organisaties, wat internet en e-commerce betekenen voor hun bedrijfsmodel en voor hun interne bedrijfsvoering. Deze week deel negen van deze onregelmatig verschijnende serie: een interview met Jill Wilkinson, corporate e-business manager bij Siemens Nederland. “Het grootste voordeel is dat we onze klanten veel meer inzicht en gemak kunnen bieden. Zij vragen ons steeds vaker om een totaaloplossing voor een probleem of uitdaging waar ze zich voor gesteld zien. Internet betekent dat je je organisatie veel sterker dan in het verleden vanuit de doelgroep kunt aansturen, in plaats van puur vanuit het product, de techniek of de leveringsketen”, aldus Jill Wilkinson, corporate e-business manager van Siemens Nederland.

Overheid komt met nieuwe regeling digitale duurzaamheid

Veel maatregelen die worden genomen om digitale informatie te behouden zijn volgens Charles Noordam niet afdoende. Er is aanvullend onderzoek nodig naar technische oplossingen. Het onderzoek dat de overheid dit jaar is gestart en de nieuwe regeling die 1 januari 2002 van kracht wordt, zijn de eerste stappen in de goede richting.

Dagboek uit Korea: gebrek aan ervaring leidt tot te veel tijdverlies

In juni van dit jaar werd Jeroen Thoolen Nederlands kampioen PC/IT Network Support. De 20-jarige MBO’er vertegenwoordigde daarom ons land in Korea bij het Wereldkampioenschap Beroepen van 13 tot en met 16 september. Speciaal voor Automatisering Gids hield hij een dagboek bij.

Komkommertijd bij de helpdesk

Hoe komt een helpdeskmedewerker de zomer door? Automatisering Gids liep een maandagochtend mee bij de helpdesk van de Novib.

Kamermotie wassen neus bij Kennisnet

Diverse scholen willen de Kennisnet-kabel alleen gebruiken als oprit naar Internet, maar krijgen niettemin het basispakket Kennisnet-diensten in rekening gebracht. Met een gewiekste uitleg van het concept 'diensten' maakt aanbieder nl.tree een motie van D66-Kamerlid Lambrechts tot een dode letter.