Overslaan en naar de inhoud gaan

Wachten kan niet meer

‘Zero latency enterprise’ is oorspronkelijk een term van Gartner Group. Met dat concept introduceerde Gartner Group de gedachte dat bedrijven erbij winnen als ze erin slagen de component tijd zoveel mogelijk uit te schakelen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

“Het gaat om hier en nu zakendoen. Bedrijven kunnen zich van de concurrentie onderscheiden door bedrijfs- en klanteninformatie op de kortst mogelijke termijn beschikbaar te hebben. Daarmee kunnen ze namelijk sneller en beter geïnformeerd beslissen en de klanten hogere service bieden. Je kunt het ook, zoals de Boston Consulting Group doet, concurreren op tijd noemen’, zegt Abbott M. Smith, vice-president business development van Compaq Computer. Compaq profileert zich in de zero latency-area met een vooral op analyse van klantgedrag gerichte oplossing. Basis van het aanbod is de Operational Data Store, een database-oplossing die gebaseerd is op de oorspronkelijk door Tandem ontwikkelde NonStop SQL Server. Het bijzondere van deze oplossing is dat de Operational Data Store zowel voor transactieverwerking als voor data mining wordt gebruikt. “Normaal gesproken gebruik je daarvoor twee verschillende databases. In dat geval moet je altijd tijd uittrekken voor het overbrengen van gegevens van de transactiesystemen naar het data warehouse, waardoor je niet in real time gegevens kunt analyseren”, zegt Smith. De Operational Data Store kan via een data cache en enterprise application integration modules functioneren als database/datawarehouse voor verschillende applicaties, zowel zelf gebouwde als pakketoplossingen als Siebel en SAP. Het geheel draait op nonstop foutbestendige Himalaya-servers. “Bijkomend voordeel van deze opzet is dat je informatie 24x7 uur beschikbaar komt, ook als de informatie afkomstig is uit syste-men zoals ERP-pakketten, die daarvoor niet ontworpen zijn”, zegt Smith. Transactievolumes De benodigde investeringen zijn niet onaanzienlijk. Op dit moment is de aanschaf van een dergelijk platform dan ook voorbehouden aan bedrijven met grote aantallen klanten of transacties. Een goed voorbeeld zijn de telecombedrijven. Die kunnen in realtime analyseren of telefoongesprekken wellicht frauduleus zijn, en in geval van twijfel een telefonist(e) het gesprek laten onderbreken om nadere informatie te vragen. Tevens kan men op basis van feitelijk klantgedrag aanbiedingen doen aan de klant, zoals voicemail voor een klant die in korte tijd vijf telefoontjes van verschillende nummers niet heeft opgenomen. Financiële instellingen behoren ook tot de natuurlijke doelgroep. Behalve het werven en vasthouden van klanten is hier fraudebestrij-ding een belangrijk toepassingsgebied. “Het levert creditcardmaatschappijen bijvoorbeeld een belangrijk voordeel op als ze ongebruikelijke transacties direct kunnen constateren, nog voordat ze afgerond zijn. In de regel zal iemand niet vlak na elkaar twee stereo-installaties kopen. Als je dat dan toch constateert, is er alle reden om te controleren of degene die de creditcard gebruikt ook echt de eigenaar is. Maar dat kan natuurlijk alleen als je die analyses in real time kunt uitvoeren’, zegt Smith. In de detailhandel zijn ook toepassingen gerealiseerd. Radio Shack gebruikt een operational data store om de omloopsnelheid van zijn winkelvoorraden op drie dagen te houden. Hiertoe worden de wijzigingen in de voorraadposities van de winkels in real time geanalyseerd met een ‘rules engine’, die ook gebruik maakt van demografische gegevens van de buurten waar de winkels gevestigd zijn, conjunctuur-indicatoren en andere parameters voor het bepalen van de kooplust van het publiek. Voor de toekomst voorziet Smith toepassingen in customer relationship management door de detailhandel, zowel door webwinkels als door fysieke winkels. “Met het zero latency-framework kun je customer relationship management van reactief pro-actief maken.’ Unix Ruimere toepassing vraagt echter wel dat het concept ook beschikbaar komt op goedkopere platforms. Grote telecombedrijven of supermarktketens kunnen de investeringen binnen een jaar terugverdienen, stelt Smith, maar voor de niet zo enorm grote bedrijven worden de investeringen snel een bezwaar. Om die reden onderzoekt Compaq op dit moment met Oracle of het concept met Oracles 9i-database gemigreerd kan worden naar de Unix-omgeving. Die oplossing zal niet alle karakteristieken bevatten die Compaq nu in de Himalaya-omgeving biedt, verwacht Smith, maar zal toch voor bedrijven met wat minder zware eisen een aantrekkelijke oplossing kunnen zijn.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in