Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Lotte de Bruijn

Het bericht “Zelfrijdende auto Google botst op bus” doet even schrikken. Zouden er slachtoffers te melden zijn? Is de auto of, erger nog, de bus total loss? Degenen die het nieuws gemist hebben, kan ik gerust stellen. Er was slechts schade aan het linker voorspatbord, voorwiel en een sensor. De bus had wat krassen aan de zijkant, want de auto had de bus geschampt. Een lichte aanrijding waar bij ons de politie in ieder geval niet voor komt kijken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het nieuws werd wereldwijd opgepikt. De termen ‘crash’ en ‘accident’ spreken boekdelen. Het is maar hoe je het bekijkt. Want wat was er nu precies plaats gevallen? De zelfrijdende auto week uit om langs een obstakel te rijden en rekende erop dat de bus vaart zou minderen om ruimte te bieden om in te voegen. De buschauffeur was anders ‘geprogrammeerd’ en nam voorrang. Voor de filerijders onder ons een bekend fenomeen. Op de snelweg geldt vaak het recht van de sterkste. De kop boven het artikel had dus ook kunnen luiden: “Buschauffeur vertoont asociaal gedrag en laat zelfrijdende auto niet voorgaan.” Een hele mondvol, maar u begrijpt wat ik bedoel.

In de berichtgeving domineerde het feit dat (eindelijk?) voor het eerst de zelfrijdende auto de veroorzaker was van een aanrijding. Alsof het bewijs is geleverd dat de techniek faalde. De zelfrijdende auto was misschien juist slachtoffer van een recente aanpassing in de software. In september stond er een bericht in de Automatiseringgids dat Google de boordcomputer voorziet van een meer menselijke interpretatie van verkeersregels. De zelfrijdende auto’s waren misschien te voorzichtig en te aardig in het verkeer en dat brengt de veiligheid in gevaar. Programmeer je de auto zodanig dat hij stopt voor een oranje verkeerslicht of moet hij juist gas geven. Wil je een aanrijding van achterop voorkomen dan is gas geven vermoedelijk de beste optie.

Wat in het bericht in de AG over het ongeluk ook opviel was de zin dat het bepaald niet voor het eerst is dat een zelfrijdende auto een ander voertuig raakt. Toch was bij alle eerdere aanrijdingen de andere partij de veroorzaker. Het lijkt erop dat we strengere eisen stellen aan een zelfrijdende auto. Ook al rijdt een ander tegen je aan, ben je toch misschien wel schuldig. Arme Google car.

Toch heb ik geen medelijden. Het is uiteindelijk een stap op weg naar volwassenheid. Er zullen nog vele aanrijdingen volgen, verwacht Google zelf. Daar leert men van. Als we dit soort ongelukken willen voorkomen, is vermoedelijk de beste maatregel om auto’s met bestuurders te weren van de openbare weg. Want mensen zijn onberekenbaar en geprogrammeerde auto’s doen precies wat is afgesproken. In het verkeer voelt dat wat mij betreft een stuk veiliger.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in