Overslaan en naar de inhoud gaan

Dubbele accuduur dankzij Delftse vondst, voor smartphones maar ook voor auto's?

Onderzoekers aan de TU Delft hebben 'per ongeluk' een manier gevonden om accu's langer mee te laten gaan, door de slijtage van op- en ontladen aan te pakken. Het gaat om een toevoeging van meerdere nieuwe ingrediënten aan de cocktail waaruit huidige lithium-ionaccu's bestaan. Dit nieuwe recept is uitgeprobeerd op standaardaccu's die nu commercieel gebruikt worden in apparaten.
accu opladen
© Unsplash
Unsplash

"‘Hoewel ik geen accuproducent ben, denk ik dat onze vinding direct en vrij eenvoudig toegepast kan worden in bestaande productietechnieken", vertelt onderzoeker Marnix Wagemaker aan de Volkskrant. De hoogleraar elektrische energieopslag aan de TU Delft is hoofdauteur van de publicatie over deze innovatie in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Zout toevoegen

De Delftse wetenschappers hebben in hun laboratorium vijf zouten toegevoegd aan de mix van componenten waarmee lithium-ionaccu's worden gemaakt. Deze toevoegingen zorgen voor een betere bescherming van een essentiële tussenlaag in de accu die door op- en ontladen langzaam wordt aangetast. Het afremmen van de erosie van dit essentiële laagje zorgt ervoor dat accu's langer mee kunnen gaan met hun volle vermogen. De bekende slijtage in maximale oplaadcapaciteit wordt hiermee dus vertraagd en vervanging van accu's wordt uitgesmeerd.

De Nederlandse accu-ontwikkelaar LeydenJar uit Eindhoven gaat de nieuwe mix van de TU Delft-onderzoekers nu testen. De hoop is dat daarmee het aantal laadcycli van LeydenJar's innovatieve batterijen kan worden opgehoogd. De theoretisch mogelijke verdubbeling van de Delftse ontdekking zou de al ontwikkelde Eindhovense accu's met 70% meer opgeslagen energie dan ook geschikt maken voor gebruik in elektrische auto's.

Verdubbeling haalbaar?

CEO Christian Rood van LeydenJar is tegenover de Volkskrant nog behoedzaam over zo'n uitbreiding van zijn productbereik. "Mogelijk draagt dit bij aan een toepassing voor de e-auto. Zien is geloven, dus eerst maar eens testen." Ondertussen is Wagemaker van de TU Delft optimistisch over zelfs een kleine verbetering. "Of in de praktijk een factor twee haalbaar is, weet ik niet. Maar zelfs 20% meer is al een belangrijke stap voorwaarts." Hij ziet bovendien nog kansen op verdere ontwikkeling dankzij het chaosconcept; het gevolg van het combineren van verschillende zouten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in