Overslaan en naar de inhoud gaan

Schade door gemelde online fraude flink gegroeid

Afgelopen jaar is de schade door fraude die is gemeld bij de Fraudehelpdesk flink gegroeid. De totale geleden schade in 2021 bedroeg 47 miljoen euro, meldt het fraudemeldpunt. In 2020 was de schade van de daar gemelde fraudegevallen nog 40 miljoen euro.
Euro's
© CC0 - Pexels.com
CC0 - Pexels.com

Groei in online aan- en verkopen

In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2021 ongeveer 530.000 meldingen, meldt de organisatie, die deel uitmaakt van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin). Deze meldingen van oplichtingsgevallen zijn binnengekomen via het callcenter, de online-meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck.

De Fraudehelpdesk stelt dat er een opvallende toename was in 2021 van het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen. Die vorm van oplichting via internet is met ruim 25% gegroeid ten opzichte van 2020. Ook valt op dat slachtoffers vaker de dupe zijn van meerdere fraudevormen. De groei daarin bedroeg vorig jaar ruim 2.000% ten opzichte van eervorig jaar.

Bellen over 'boetes'

In de slotmaanden van 2021 zag de Fraudehelpdesk een explosieve toename van meldingen over geautomatiseerde telefoontjes. Deze robocalls kwamen zogenaamd van de politie of de Hoge Raad der Nederlanden. "Van de 1,5 miljoen website-bezoekers in 2021 zochten ongeveer 200.000 bezoekers naar informatie hierover", aldus de Fraudehelpdesk.

Het hulploket voor oplichting meldt dat de top 3 fraudevormen van 2021 qua meldingen bestaat uit cybercrime (wat hacken, phishing, computervredebreuk en malware omvat), identiteitsfraude (wat vooral uit hulpvragen via WhatsApp bestaat), en handelsplaats/webwinkelfraude. Qua slachtoffers is de top 3 echter anders: daar staat handelsplaats/webwinkelfraude op de eerste plaats, gevolgd door identiteitsfraude en dan voorschotfraude. Bij laatstgenoemde wordt mensen gevraagd om geld voor te schieten om iets te kunnen ontvangen. Datingfraude en valse leningen zijn concrete voorbeelden daarvan.

Gezond wantrouwen

Qua geleden schade komt de 'klassieke' beleggingsfraude ineens bovendrijven. Die vorm van oplichting zit flink in de lift. Het is in 2021 met 45% gegroeid om uit te komen op een geleden schade van 19 miljoen euro. Op twee staat voorschotfraude, en op drie identiteitsfraude. De Fraudehelpdesk adviseert mensen een gezond wantrouwen en alertheid bij het klikken op links, het verstrekken van gegevens, en het doen van betalingen. "Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf." Een 'two-factor aanpak' verdient daarbij aanbeveling; dus via een ander communicatiekanaal verifiëren dat een persoon, transactie, claim, vordering, etcetera echt is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in