IT heeft (zelf) meer SEO nodig

Inmiddels is de wereld al wel jáaaren gewend aan 'Windows'. Maar als je als Mac-gebruiker een probleem hebt met de ingebouwde mailclient kan zoeken op internet nogal een opgave zijn. Want er zijn wel meer mensen en organisaties die het hebben over 'mail' in documenten en posts over gebruik, instelling, configuratie, troubleshooting, support, enzovoorts. Oh, en Windows draagt alweer een paar jaar bij aan deze informatievervuiling, want het sinds Windows 8 ingebouwde mailprogramma heet ... ook Mail.
Online-account, niet onlineaccount
En wie heeft er ooit een internetabonnement gehad bij de Nederlandse provider Online? Of laat ik het anders stellen: wie heeft er ooit een familielid moeten bijstaan met configuratieproblemen voor een Online-account? Niet te verwarren met een willekeurig onlineaccount, voor één of andere onlinedienst. Over false-positive naalden in een hooiberg gesproken!
Kijk, dat is wel anders met mailpakketten als Eudora, Pegasus, Outlook, Airmail, Spark, Thunderbird, en ooit zelfs met Windows Live Mail. Laatstgenoemde kon je bij zoektochten dan tussen aanhalingstekens zetten, om verwarring met Windows Live, of Windows, of mail en iets-geheel-anders-live te voorkomen. Maar dan moet je dat trucje van informatiekunde, zoekmachines en/of programmeren wel kennen.
Natuurlijk, niet elk ict-product heeft een cryptische of nerdige naam nodig. Zoals een naam afgeleid van het wiskundige woord googol. Die wat obscure oorsprong heeft algemene acceptatie niet verhinderd, en de naam heeft het inmiddels geschopt tot een werkwoordsvorm. Maar marketinggewijs wil je juist duidelijkheid uitstralen. Zoals een venstergebaseerd besturingssysteem dan Windows noemen. Dat snap ik heus wel.
Hallo!
Maar je kunt (kennelijk) ook té duidelijk zijn. Of: te simplistisch. Waarom niet macMail, MicrosoftMail, en dergelijke? Hetzelfde geldt voor bedrijfsnamen: waarom niet InternetXS in plaats van Online? Hier speelt natuurlijk ook het feit dat heel veel namen al bezet zijn; geclaimd qua merkenrecht. Het lijkt dan logisch om een groep ict-bedrijven te noemen voor wat het is: ICT Group. Ik volg die logica niet zo, maar dat kan aan mij liggen.
Aan de andere kant van de marketingboog staan namen die hip zijn, een gevoel uitstralen en zo herkenbaarheid en/of vertrouwen moeten uitstralen. Neem bijvoorbeeld een herbrandmerking van een IT-dienstverlener - met een naam die aan een ouder tijdperk doet denken - naar een korte, klantvriendelijk bedoelde naam. (Vanwege een recente overname.) Het bedrijf gaat daarmee over van 'nieuwe media' naar een kort en bondig woord waarmee je vrienden begroet: hallo. Alleen twijfel ik weer wat over het SEO-gehalte hiervan, of gaat het verschil tussen spreektaal en schrijftaal de vindbaarheid hier helpen?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee