Overslaan en naar de inhoud gaan

'Apple frustreert reparaties met nieuw Mac-reparatiebeleid'

Officieel heeft Apple het licht gezien en biedt het Mac-gebruikers nu de mogelijkheid om zelf reparaties uit te voeren. In de praktijk zijn er nog haken en ogen, waarbij reparatiebedrijf iFixt nu harde kritiek uit. De door Apple aangeboden documentatie maakt het nodeloos ingewikkeld en het MacBook-ontwerp maakt bijvoorbeeld accuvervanging extra complex.
M2-processor, Apple Silicon
© Apple
Apple

"Maandag heeft Apple aangekondigd dat het eindelijk, officieel, Mac-gebruikers hun eigen computers laat repareren met onderdelen en reparatiegidsen verkocht door Apple zelf", begint de kritische blogpost van iFixit. "Op dinsdag is Apple's Self Service Repair store begonnen met het aannemen van bestellingen. Dit lijkt op het eerste gezicht goed nieuws, maar het blijkt dat het zelfreparatieprogramma van Apple MacBook Pro's minder repareerbaar laat lijken. Hoe kan dit?"

Beter doen

Ingenieur Samantha Goldheart van iFixit snijdt in haar kritiek ook de praktische en complexe kant van reparaties aan, waarbij ze erkent dat Apple het steeds beter doet. Bovendien is de Mac-maker lang niet de enige hardwareleverancier die het leven van klanten en reparateurs lastiger maakt dan nodig of wenselijk is. In laptops, smartphones, tablets en dergelijke mobiel te gebruiken apparatuur is de accu een component dat - geheel los van gebruik of beschadiging - op een gegeven moment hoe dan ook vervangen moet worden. Lithium-accu's slijten nu eenmaal.

De gids die iFixit zelf biedt voor accuvervanging in de 14 inch MacBook Pro, omvat maar liefst 26 stappen, wat dus een lange procedure lijkt maar wat volgens Goldheart nog best meevalt. De iFixit-gids voor accuvervanging in de Surface Pro 6-tablet van Microsoft is twee keer zo lang, stipt ze aan. Maar de officiële handleiding die Apple nu aan het publiek biedt, telt maar liefst 162 pagina's, merkt de reparatiespecialist op. Een indrukwekkend maar ook ontmoedigend aantal.

Accu slecht bereikbaar

Bovendien blijkt uit het interne ontwerp van nieuwe MacBooks dat Apple minder prioriteit geeft aan goede bereikbaarheid - en daarmee vervangbaarheid - van accu's. De 162 pagina's voor het 2021-model van de Pro-laptop met ARM-processor is ook zo lang omdat het ontwerp vervanging van de accu moeilijk maakt. Goldheart schrijft dat de handleiding vermeldt dat de hele bovenkant van de laptop moet worden verwijderd om de accu te vervangen. Dit vereist dus een complete demontage van de laptop.

Bovendien is de bovenkant die moet worden verwijderd, niet slechts een stuk metalen behuizing. Het is geïntegreerd met andere componenten, zoals het toetsenbord. Het bij Apple te bestellen onderdeel van de 'top case' is daarom ook een relatief kostbaar item in de nieuwe Self Service Repair store. Het kost, zo merkt Goldheart op, meer dan 500 dollar. Inleveren van het te vervangen item geeft nog een kleine korting, maar de kostenpost is nog altijd 30 tot 50% van de aanschafprijs van een gloednieuwe MacBook, klaagt de iFixit-ingenieur.

Toetsenborddebacle

Apple's handleiding voor de 14 inch MacBook Pro bevat echter niet alleen instructies voor het vervangen van de ingebouwde accu. Apple's gids van 162 pagina's behandelt ook reparatie van bijvoorbeeld individuele toetsen in het toetsenbord. Na het jarenlange debacle van het Mac-toetsenbord met vlindermechanisme is dat wel een punt van aandacht bij gebruikers, ook voor het nieuwe toetsenbordontwerp met schaarmechanisme.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in