SAP stelt beslissing over prijsverhoging uit

SAP onderbouwde die prijsverhoging met de belofte dat het nieuwe supportprogramma tot een lagere ‘total cost of ownership’ zou leiden. Maar dat was niet voldoende om het protest te doen verstommen. In reactie daarop deed SAP de toezegging om samen met klanten een aantal ‘key performance indicators’ (KPI’s) te ontwikkelen en daarmee te meten of de belofte werd waargemaakt. Aan de hand van de meetresultaten zou dan over de prijsstelling worden overlegd. Gebruikers waardeerden deze handreiking.
SAP ontwikkelde het afgelopen jaar met het User Group Executive Network (SUGEN), een federatie van 12 landelijke SAP-gebruikersgroepen, een benchmark. Deze heeft het bedrijf beproefd bij een aantal bedrijven. Daarbij is in korte tijd veel vooruitgang geboekt, aldus SAP, en is ook de toegevoegde waarde van het Enterprise Support-programma aangetoond. Desondanks stelt SAP de beslissing over prijsverhoging van de ondersteuning uit tot begin 2010.
De VNSG, die deel uitmaakt van SUGEN, verwelkomt dit bericht. De vereniging onderschrijft de conclusies van SAP aangaande het KPI Benchmarkprogramma voor Enterprise Support. Maar met andere gebruikersverenigingen is de VNSG van mening dat de benchmark nog verdere verfijning behoeft. Belangrijkste probleem dat nog moet worden opgelost, is hoe uit de benchmark statistisch relevante conclusies te trekken zijn voor alle klanten wereldwijd.
SAP neemt deze kritiek serieus, en heeft een werkgroep geformeerd om dit probleem in overleg met SUGEN op te lossen. Over prijsverhoging wordt pas beslist wanneer dit overleg is afgerond.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee