Overslaan en naar de inhoud gaan

SAP stelt beslissing over prijsverhoging uit

De licentiekosten zijn een steen des aanstoots tussen SAP en zijn klanten, sinds SAP besloot de goedkopere vormen af te schaffen en alleen nog Enterprise Support aan te bieden à raison van 22 procent van de aanschafkosten per jaar. Voor die tijd was het goedkoopste tarief 17 procent.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

SAP onderbouwde die prijsverhoging met de belofte dat het nieuwe supportprogramma tot een lagere ‘total cost of ownership’ zou leiden. Maar dat was niet voldoende om het protest te doen verstommen. In reactie daarop deed SAP de toezegging om samen met klanten een aantal ‘key performance indicators’ (KPI’s) te ontwikkelen en daarmee te meten of de belofte werd waargemaakt. Aan de hand van de meetresultaten zou dan over de prijsstelling worden overlegd. Gebruikers waardeerden deze handreiking.

SAP ontwikkelde het afgelopen jaar met het User Group Executive Network (SUGEN), een federatie van 12 landelijke SAP-gebruikersgroepen, een benchmark. Deze heeft het bedrijf beproefd bij een aantal bedrijven. Daarbij is in korte tijd veel vooruitgang geboekt, aldus SAP, en is ook de toegevoegde waarde van het Enterprise Support-programma aangetoond. Desondanks stelt SAP de beslissing over prijsverhoging van de ondersteuning uit tot begin 2010.

De VNSG, die deel uitmaakt van SUGEN, verwelkomt dit bericht. De vereniging onderschrijft de conclusies van SAP aangaande het KPI Benchmarkprogramma voor Enterprise Support. Maar met andere gebruikersverenigingen is de VNSG van mening dat de benchmark nog verdere verfijning behoeft. Belangrijkste probleem dat nog moet worden opgelost, is hoe uit de benchmark statistisch relevante conclusies te trekken zijn voor alle klanten wereldwijd.

SAP neemt deze kritiek serieus, en heeft een werkgroep geformeerd om dit probleem in overleg met SUGEN op te lossen. Over prijsverhoging wordt pas beslist wanneer dit overleg is afgerond.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in