Microsoft pakt klikfraude aan

De drie werkten voor kleine adverteerders van autoverzekeringen. Zij stuurden ongericht verkeer naar de advertenties van de grote concurrenten van hun klanten. Die raakten daardoor snel door hun budget en aangekochte klikken. Vervolgens verschenen de advertenties van hun eigen klanten bovenaan de lijst betaalde advertenties naast de zoekmachineresultaten.
Adverteerders betalen doorgaans per klik op hun advertentie. Hoeveel ze betalen hangt af van de uitkomst van het biedingsproces op zoektermen. Wie meer betaalt, komt hoger in de lijst naast de resultaten van de zoekopdracht met de betreffende zoektermen.
De drie gebruikten verkeer naar een andere activiteit van hen, een populaire site gerelateerd aan het online-spel World of Warcraft, om ongerichte kliks op de advertenties van de grote verzekeraars te sturen.
De fraude kwam aan het licht doordat de grote verzekeraars onwaarschijnlijke hoeveelheden klikken op hun advertenties signaleerden. Microsoft probeerde met filters het frauduleuze verkeer te weren maar de drie bleken inventief in het steeds weer omzeilen daarvan.
Microsofts raadsman zegt dat het bedrijf meer werk wil maken van het aanpakken van deze vorm van fraude. Met hoge boetes in het vooruitzicht wordt het minder lucratief om op deze manier geld te verdienen. Volgens het bureau ClickForensics is inmiddels bij 1 op de 7 klikken op online advertenties sprake van fraude.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee