Microsoft bevecht Apple in advertentieoorlog met het prijswapen

Vorig jaar startte Microsoft onder de slogan 'I'm a pc' een campagne om dat beeld bij te stellen. Daarvoor was zeker 300 miljoen dollar beschikbaar. In eerste campagnes trad Bill Gates op met komiek Jerry Seinfeld in spotjes die niet altijd even goed werden ontvangen. Daarna zijn onder andere nog campagnes gelanceerd met goeroe Deepak Chopra, en met een als 'onmogelijk schattig' getypeerd vierjarig meisje dat geen enkele moeite heeft met haar Windows-pc te werken.De jongste campagne haalt echter onverbloemd het prijswapen van stal. De reclamefilmpjes volgen tien mensen die met een bepaald budget mogen proberen hun laptop-wens te vervullen. In de eerste aflevering gaat het om een jonge vrouw die op zoek gaat naar een laptop met als voornaamste criterium een beeldscherm van 17 inch en een comfortabel toetsenbord. Daarvoor krijgt ze een budget van 1000 dollar.De koopjesjacht begint bij de AppleStore; het enige model beneden de 1000 dollar daar is een MacBook met 13-inch scherm. De tweede stop brengt de jongedame bij een Best Buy-winkel. Daar vindt ze zoveel pc's die aan de criteria voldoen, dat ze bijna geen keus kan maken. Reclamebureau Crispin Porter + Bogusky, dat de campagne ontwikkelde, verklaart tegenover persbureau Associated Press dat de personen in de reclamespotjes niet wisten dat het om een reclame voor Microsoft ging. Ze zouden geworven zijn via het internet. Hen zou verteld zijn dat het ging om een onderzoek naar de manier waarop de koopbeslissing van consumenten bij de aanschaf van een laptop tot stand kwamen. Daarvoor kregen ze budgetten mee tussen de 700 en 2000 dollar. Om het echt te maken, mochten de proefpersonen de laptop houden, als ze er één binnen hun budget vonden die aan hun criteria voldeed.Of dat nu waar is of niet, de proefpersonen hadden kennelijk toch door waar het om ging: Lauren, die in het eerste spotje optreed, zegt na het verlaten van de Apple Store bijvoorbeeld: "I'm just not cool enough to be a Mac person". Om aan het eind met de gekochte HP Pavilion in de armen opgetogen te kraaien: "I'm a PC, and I got just what I wanted" - dus inclusief de slogan waaronder Microsoft al een jaar campagne voert. Best mogelijk, natuurlijk, dat Amerikanen dergelijk reclamepraat verinnerlijken, maar het feit dat Lauren behalve office manager ook actrice is, geeft toch te denken. Wie het wil zien: het filmpje staat op YouTube. Naar verluidt kozen alle proefpersonen voor een pc onder Windows. Maar het valt te betwijfelen of Crispin Porter + Bogusky de opnamen bewaard zouden hebben van iemand die voor de Apple koos, laat staan daar ruchtbaarheid aan zou hebben gegeven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee