'Googles zoekmachine heeft voorkeur voor Google-diensten'

Hetzelfde ziet Edelman gebeuren bij acne. Zonder komma komt Google Health als eerste uit de bus, voor de site acne.org en de wikipedia-vermedling van acne. Met komma verdwijnt Google Health van de lijst. Hetzelfde gebeurt als je zoekt naar ‘stop acne’ of ‘my acne’. Ook de andere 2641 sleutelwoorden op Googles Health Topic List vertonen dit gedrag.
Dat is uitermate ongewoon, meent Edelman, omdat het toevoegen van een komma aan een zoekterm gewoonlijk weinig effect heeft op de zoekresultaten die Googles zoekalgoritme oplepelt. De meest voor de hand liggende verklaring is dat Google voor bepaalde termen specificeert dat verwijzingen naar Googles eigen diensten bovenaan moeten komen te staan, meent Edelman.
Tegen het verklaarde beleid in
Dat zou geheel ingaan tegen het beleid zoals Google dat uitdraagt. Edelman citeert in zijn blog tal van voorbeelden waarin Google bezweert dat zijn zoekresultaten volledig automatisch en zonder meegebakken voorkeur tot stand komen. Hij heeft echter ook een geval gedocumenteerd dat een hoog gepositioneerde Google-medewerkster ronduit zei dat het ‘niet meer dan eerlijk was om Google Finance bovenaan te zetten’, gezien al het werk dat Google doet voor zijn zoekmachine. Die uitlating van Marissa Mayer staat nog steeds online op YouTube.
Edelmans bevindingen kunnen Google in een lastig parket brengen in de antitrustprocedures die in Texas en Europa zijn gestart. Daar zijn na klachten van bedrijven vragen gesteld over het rangordenen van sites in zoekresultaten.
Microsoft de kwade genius, denkt Google
Google sloeg terug met de mededeling dat die bedrijven op instigatie van Microsoft klaagden. Diezelfde strategie volgt het bedrijf ook nu. Edelman verricht tegen betaling diensten voor Microsoft, meldt Google in een reactie. Edelman maakt er op zijn blog overigens ook geen geheim van dat hij werkt voor concurrenten van Google; maar hij ontkent ten stelligste dat hij publiceert of onderzoekt in opdracht van die concurrenten.
De rest van Googles reactie draait om de hete brij heen. “We hebben Google gebouwd voor gebruikers, niet voor websites, en al vinden we het belangrijk om transparant te zijn richting websites over de manier waarop we sites rangordenen, ons doel is uiteindelijk om gebruikers het bruikbaarste antwoord te geven dat mogelijk is. Soms is dat een lijst verwijzigingen, soms een beurskoers, een lijst aanvangstijden van films, of een snel antwoord op een vraag. Dat is wat gebruikers willen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee