Overslaan en naar de inhoud gaan

'Googles zoekmachine heeft voorkeur voor Google-diensten'

Edelman baseert zijn aantijging op de kommatest. Hij constateert bijvoorbeeld grote verschillen bij het zoeken naar ‘CSCO’ (de aandelenindex van Cisco Systems) en ‘CSCO,’. In het eerste geval krijgt Edelman prominent 3 verwijzingen naar Google Finance in beeld, een financiële site die het naar populariteit gemeten duidelijk aflegt tegen concurrenten als Yahoo Finance. Met komma achter CSCO verdwijnen de Google-diensten uit de prominente positie in de zoekresultaten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Hetzelfde ziet Edelman gebeuren bij acne. Zonder komma komt Google Health als eerste uit de bus, voor de site acne.org en de wikipedia-vermedling van acne. Met komma verdwijnt Google Health van de lijst. Hetzelfde gebeurt als je zoekt naar ‘stop acne’ of ‘my acne’. Ook de andere 2641 sleutelwoorden op Googles Health Topic List vertonen dit gedrag.

Dat is uitermate ongewoon, meent Edelman, omdat het toevoegen van een komma aan een zoekterm gewoonlijk weinig effect heeft op de zoekresultaten die Googles zoekalgoritme oplepelt. De meest voor de hand liggende verklaring is dat Google voor bepaalde termen specificeert dat verwijzingen naar Googles eigen diensten bovenaan moeten komen te staan, meent Edelman.

Tegen het verklaarde beleid in
Dat zou geheel ingaan tegen het beleid zoals Google dat uitdraagt. Edelman citeert in zijn blog tal van voorbeelden waarin Google bezweert dat zijn zoekresultaten volledig automatisch en zonder meegebakken voorkeur tot stand komen. Hij heeft echter ook een geval gedocumenteerd dat een hoog gepositioneerde Google-medewerkster ronduit zei dat het ‘niet meer dan eerlijk was om Google Finance bovenaan te zetten’, gezien al het werk dat Google doet voor zijn zoekmachine. Die uitlating van Marissa Mayer staat nog steeds online op YouTube.

Edelmans bevindingen kunnen Google in een lastig parket brengen in de antitrustprocedures die in Texas en Europa zijn gestart. Daar zijn na klachten van bedrijven vragen gesteld over het rangordenen van sites in zoekresultaten.

Microsoft de kwade genius, denkt Google
Google sloeg terug met de mededeling dat die bedrijven op instigatie van Microsoft klaagden. Diezelfde strategie volgt het bedrijf ook nu. Edelman verricht tegen betaling diensten voor Microsoft, meldt Google in een reactie. Edelman maakt er op zijn blog overigens ook geen geheim van dat hij werkt voor concurrenten van Google; maar hij ontkent ten stelligste dat hij publiceert of onderzoekt in opdracht van die concurrenten.

De rest van Googles reactie draait om de hete brij heen. “We hebben Google gebouwd voor gebruikers, niet voor websites, en al vinden we het belangrijk om transparant te zijn richting websites over de manier waarop we sites rangordenen, ons doel is uiteindelijk om gebruikers het bruikbaarste antwoord te geven dat mogelijk is. Soms is dat een lijst verwijzigingen, soms een beurskoers, een lijst aanvangstijden van films, of een snel antwoord op een vraag. Dat is wat gebruikers willen.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in