Overslaan en naar de inhoud gaan

Google verweert zich tegen Bing en Wolphram

Nieuwe zoekmachines als Wolphram Alpha en Bing proberen Google naar de kroon te steken door bezoekers direct antwoord te geven op hun zoekvraag in plaats van verwijzingen naar pagina's die mogelijk het antwoord bevatten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Google Labs, de ontwikkelafdeling van Google, introduceert vandaag de bèta-versie van Google Squared. Door in het zoekvenster bijvoorbeeld [Roller Coaster] in te toetsen, toont de browser een spreadsheet met per rij verschillende roller coasters [achtbanen] en diverse gegevens over deze pretparkattractie zoals hoogte, capaciteit en lengte. Aan de spreadsheet zijn door de bezoeker extra kolommen toe te voegen met criteria zoals topsnelheid en duur van de rit. Door op een van de feiten te klikken, verwijst Google door naar de bron waar deze zijn gevonden. De feiten die Wolphram levert bij zoekopdrachten, worden door een team van het bedrijf verzameld. Google Squared doet een poging deze gegevens uit websites te extraheren. De technologie van de bèta-versie is nog verre van perfect. Toevoegen van de kolom 'price' aan het roller coaster-voorbeeld geeft waarden variërend van 'free' tot 399,99 dollar, wat duur is voor een ritje maar goedkoop voor de hele installatie. Ook bij de zoekopdracht [Canon digital camera] komen vele andere merken naar boven, maar wel gelijk met wetenswaardigheden over de sensor, de zoeker, en de opslagcapaciteit. Ook hier is de prijs een probleem wanneer daar in een extra kolom naar wordt gezocht. Google Squared product manager Alex Komoroske zegt in een blog dat dit de eerste stap is op weg naar het oplossen van het automatisch verzamelen en groeperen van feiten op internet.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in