Overslaan en naar de inhoud gaan

Franse toezichthouder noemt Google dominant

De Autorité de la Concurrence velde haar oordeel op verzoek van de Franse regering. Volgens de toezichthouder richt Google zich op consumenten met aan zoekresultaten gekoppelde reclame op een manier waaraan geen concurrent kan tippen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wel dominant, geen machtsmisbruik
Het Amerikaanse internetbedrijf heeft een dominante positie in deze markt, stelt de waakhond voor vrije concurrentie vast. Voor meer dan 90 procent van alle zoekopdrachten in Frankrijk wordt Google gebruikt. De Autorité de la Concurrence benadrukt dat niet is vastgesteld dat Google zijn machtspositie heeft misbruikt.

Wel onderkent de Franse toezichthouder een reeks potentiële problemen. Zo zouden adverteerders die zoektermen bij Google kopen op beperkingen kunnen stuiten als ze hun advertenties naar andere zoekmachines willen verhuizen. Door zijn overwicht zou Google ook makkelijker langlopende contracten met informatieleveranciers kunnen sluiten, waarbij andere zoeksites worden buitengesloten.

Eind november stelde de Europese Commissie een eigen onderzoek in naar de handelwijze van Google op de markt voor internetzoeken en online reclame. De Autorité de la Concurrence zegt dit onderzoek op de voet te volgen en eventueel onderwerpen op te pakken die de Europese Commissie links laat liggen.

Street View en Google books ook gevoelig in Frankrijk
Google ligt ook op andere terreinen overhoop met de Franse autoriteiten. De Franse privacyhoeder CNIL wikt en weegt op dit moment of het Google zal beboeten voor het onderscheppen van draadloos verstuurde gegevens tijdens het maken van foto’s voor zijn dienst Street View. Verder kwam het zonder toestemming inscannen van auteursrechtelijk beschermde Franse boeken Google op een veroordeling door een Franse rechtbank te staan.

Google-topman Eric Schmidt heeft geprobeerd de verhoudingen met de Franse autoriteiten te verbeteren, onder andere met een persoonlijk bezoek aan president Sarkozy. Google zorgt nu ook dat Franse artiesten betaald krijgen als video’s van hun werk op YouTube – een dochterbedrijf van Google – worden gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in