Facebook: afblijven van '...book'

Teachbook.com is geen onlogische naam voor zo’n gemeenschap. Maar daar denkt Facebook heel anders over. Het leidt volgens de socialenetwerksite met 500 miljoen gebruikers namelijk geen twijfel dat teachbook.com probeert mee te liften op de slippen van zijn succes. En wel door gebruik te maken van het woordje ‘book’ in de naam.
“Als anderen vrijelijk gebruik kunnen maken van ‘een algemene term' plus 'BOOK’ voor online netwerkdiensten die zich richten op de doelgroep die door die generieke term wordt aangesproken, wordt het aanhangsel BOOK een generieke term voor online gemeenschaps/netwerkdiensten of sociale netwerkdiensten. Dat zou het onderscheidend vermogen van de Facebook-merken doen verwateren”, stelt Facebook in de aanklacht.
Kortom, socialenetwerksites moeten zich onthouden van de term ‘book’ in hun naam, is de eis van Facebook. En Teachbook.com is natuurlijk een ideale tegenstander. Om met Greg Schrader van Teachbook.com te spreken: in feite bombardeert Facebook een mug. Maar het is natuurlijk wel de eenvoudigste manier om te proberen het merkrecht op de term 'book' als onderdeel van een socialenetwerksite te vestigen. Het valt immers niet te verwachten dat Teachbook.com die strijd lang kan volhouden als Facebook in eerste instantie gelijk krijgt van de rechter.
Voor Teachbook.com heeft de aanklacht – naast de hoofdbrekens die het oplevert - toch een gouden randje. Zonder Facebooks gang naar de rechter had Teachbook.com veel meer moeite moeten doen om naamsbekendheid te krijgen. Ook als het straks de naam moet wijzigen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee