E-commerce in China groeit tegen de klippen op

"De Chinese markt benaderen als één homogene massamarkt is verleden tijd," zegt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland. Vorig jaar bleek al dat de Chinese consument steeds meer om een individuele benadering vroeg. De prijs van een product was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren naast merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl, concluderen de onderzoekers.
In 2009 telde China 384 miljoen gebruikers van internet, terwijl dat er in 2000 nog maar 23 miljoen waren. De groei van de e-handel houdt gelijke tred met het exploderende aantal internetgebruikers. Het net wordt ook gebruikt als kanaal om medesurfers te attenderen op nieuwe producten. Dit verschijnsel wordt Internet Word of Mouth (IWoM) genoemd en dit fenomeen speelt in China heel sterk.
Voor het onderzoek ondervroeg Roland Berger in 2 maanden tijd 12.000 Chinese consumenten uit 64 steden, in de leeftijden variërend van 18 tot 64 jaar. Consumenten werden gevraagd naar zaken als merkperceptie en differentiatie, en ook consumptiegedrag, aankooppatronen en levenswijze.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee