Overslaan en naar de inhoud gaan

E-commerce in China groeit tegen de klippen op

De Chinezen hebben online shoppen volledig ontdekt. Daarnaast wordt het internet ook steeds intensiever gebruikt om producten te bekijken en beoordelen. Bedrijven moeten op deze trend inspelen, aldus het strategisch adviesbureau.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

"De Chinese markt benaderen als één homogene massamarkt is verleden tijd," zegt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland. Vorig jaar bleek al dat de Chinese consument steeds meer om een individuele benadering vroeg. De prijs van een product was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren naast merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl, concluderen de onderzoekers.

In 2009 telde China 384 miljoen gebruikers van internet, terwijl dat er in 2000 nog maar 23 miljoen waren. De groei van de e-handel houdt gelijke tred met het exploderende aantal internetgebruikers. Het net wordt ook gebruikt als kanaal om medesurfers te attenderen op nieuwe producten. Dit verschijnsel wordt Internet Word of Mouth (IWoM) genoemd en dit fenomeen speelt in China heel sterk.

Voor het onderzoek ondervroeg Roland Berger in 2 maanden tijd 12.000 Chinese consumenten uit 64 steden, in de leeftijden variërend van 18 tot 64 jaar. Consumenten werden gevraagd naar zaken als merkperceptie en differentiatie, en ook consumptiegedrag, aankooppatronen en levenswijze.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in