Apple onthult langverwachte iPad

Opvallend is dat het scherm met led-achtergrondverlichting en een grote kijkhoek van 178 graden niet breedbeeld (16:9) is maar eerder de verhoudingen heeft van een ouderwetse tv of monitor (4:3).
Tot de belangrijkste functies van de iPad behoren webbrowsen, het bekijken van foto’s en video’s en het draaien van applicaties. Vrijwel alle ‘apps’ die voor de iPhone en iPod Touch beschikbaar zijn, werken ook op de iPad – hetzij in de oorspronkelijke resolutie of op groot formaat door pixelverdubbeling in beide richtingen.
Standaard zijn 12 applicaties geïnstalleerd, waaronder de browser Safari, een mailprogramma, applicaties om foto's en video's (YouTube) te bekijken, muziek te beluisteren (iPod), notities te maken (Notes), contacten te beheren en een kaartenprogramma. Voor het downloaden van digitale boeken heeft Apple de iBookstore ingericht. Voor de boeken wordt het wijdverbreide ePub-bestandsformaat gebruikt.
Apple ziet de iPad kennelijk ook als gereedschap voor zakelijk gebruik. Als optie is iWork, een ‘suite’ van productiviteitsapplicaties die al bekend was van de Mac, leverbaar. De software is aangepast aan gebruik met het Multi-touch aanraakscherm. iWork bevat een tekstverwerker (Pages), een PowerPoint-achtig presentatieprogramma (Keynote) en een spreadsheetapplicatie (Numbers). De drie applicaties zijn voor 10 dollar per stuk in de App Store te koop.
De iPad is gebouwd rond een door Apple zelf ontworpen processor, de A4 ‘system-on-a-chip’. Deze beschikt over een ingebouwde grafische processor en biedt volgens Apple een batterijduur van maximaal 10 uur tussen 2 oplaadbeurten.
Naast een softwarematig toetsenbord op het aanraakscherm is als accessoire ook een fysiek toetsenbord leverbaar, gecombineerd met een docking station. Daarmee wordt de iPhone in feite een mini-notebook.
Net als de iPhone synchroniseert de iPad via het programma iTunes met een Mac of Windows-pc. Daarmee kan de gebruiker onder meer contacten, foto’s, muziek, films, e-books en applicaties van de grote computer op de iPad overzetten.
De iPad is vanaf eind maart wereldwijd leverbaar met 16, 32 of 64 gigabyte flashgeheugen. In de Verenigde Staten kosten deze modellen met alleen WiFi respectievelijk 499, 599 en 699 dollar. Vooral het instapmodel is verrassend laag geprijsd. Er komen ook uitvoeringen voor zowel WiFi als 3G-netwerken. Die kosten 629, 729 en 829 dollar. Voorafgaand aan de lancering van de iPad was gespeculeerd over een prijs van zo’n 1000 dollar. Prijzen in euro’s zijn nog niet bekend.
Opmerkelijk is dat gebruikers van de 3G-modellen geen langlopend contract hoeven af te sluiten, zoals met de iPhone. Amerikanen kunnen via AT&T voor 30 dollar per maand onbeperkt internetten via de iPad, of 15 dollar voor 250 MB betalen. Apple hoopt omstreeks juni ook 3G-datatarieven in andere landen bekend te kunnen maken.
Analisten zijn in hun eerste reacties verdeeld over de marktkansen van de iPad en de vraag of het apparaat een geheel nieuwe computerklasse vertegenwoordigt. Sommigen zien er een volwaardige vervanging van een laptop of netbook in. De iPad kan ook een geduchte concurrent worden voor e-readers zoals de Kindle van Amazon. Anderen vinden het apparaat te beperkt om een laptop te vervangen en zien bijvoorbeeld het ontbreken van voorzieningen voor sociale netwerken als een gemis.
De naam ‘iPad’ is overigens niet onomstreden. De merknaam is al eerder geregistreerd door een onderdeel van Fujitsu, dat zich nu beraadt op juridische stappen. Verder roept het Engelse woord ‘pad’ volgens critici ongewenste associaties op met maandverband, watjes om het gezicht te reinigen en koffiezetapparaten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee