Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple koploper in tevredenheid klanten

Forrester deed het onderzoek in oktober 2008 onder bijna 4600 Amerikaanse consumenten. Uit de resultaten is een rapportcijfer, de zogeheten Customer Experience Index (CxPi), gedestilleerd. Forrester vroeg de consumenten niet om een oordeel over de producten van de fabrikanten, maar wilde weten hoe tevreden ze waren over de klantenservice.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De peiling betreft niet alleen pc-fabrikanten maar in totaal 113 bedrijven, verdeeld over 12 branches. De totaalindruk is dat alle pc-fabrikanten vergeleken met andere branches slecht scoren. Alleen internet service providers (ISP's), leveranciers van tv-diensten en aanbieders in de gezondheidszorg laten nog meer steken vallen in hun klantenservice.

Dat gezegd hebbend, steekt Apple met kop en schouders boven Dell, Gateway, HP en Compaq (ook eigendom van HP) uit. Apple haalt een tevredenheidsscore van 80 procent, terwijl de nummer 2 (Gateway) op 66 procent uitkomt. De rest krijgt het oordeel 'gebrekkig' ('poor'), met Dell als dieptepunt.

De door Forrester ondervraagde consumenten moesten hun contacten met de fabrikanten op drie aspecten beoordelen: (1) waren de bedrijven effectief in het voorzien in de behoeften van de klant, (2) verliepen de contacten gemakkelijk en (3) hield men een plezierig gevoel over aan de interacties.

De diepste kloof in tevredenheid tussen Apple en de rest bestaat op het punt van gemak. Het verschil loopt uiteen van 17 tot 28 procentpunten. Van de 4 leveranciers van Windows-pc's krijgt de klantenservice van Dell aanmerkelijk lagere rapportcijfers op de aspecten gemak en plezier.

Tevredenheid over contacten met pc-fabrikanten, vierde kwartaal 2008

Fabrikant Effectief Makkelijk Plezierig Totaalscore Rangnr. (113 bedrijven)
Apple 82% 86% 72% 80% 23
Gateway 71% 69% 57% 66% 64
HP 69% 68% 53% 64% 72
Compaq 68% 67% 52% 63% 78
Dell 69% 58% 47% 58% 93

Bron: Forrester Research, april 2009

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in