Apple gaat op jacht in het mkb

Uiteindelijk is het de bedoeling netwerk- en serverexpertise beschikbaar te maken op alle 300 verkooppunten van Apple in de Verenigde Staten, meldt een Apple-medewerker via The Wall Street Journal. Vanuit die verkooppunten zouden ze vooral kleinere bedrijven van dienst kunnen zijn.
Apple heeft zich eigenlijk altijd geconcentreerd op de consumentenmarkt en zeer specifieke onderdelen van de zakelijke markt. Bij die zakelijke niches gaat het vooral om beroepen waarin hoge eisen worden gesteld aan de grafische eigenschappen, zoals bij mediabureaus, opmakers van bladen, advertentieontwerpers, illustratoren en dergelijke. De relatief hoge prijzen van de Apple-systemen maakten ze een minder voor de hand liggende keuze voor standaard-kantoortoepassingen.
Apple heeft ook nooit geïnvesteerd in een ondersteuningsafdeling die klanten ‘on site’ kan helpen bij het inrichten van bedrijfssystemen. Op dit moment worden de diensten die Apple wil gaan aanbieden, geleverd door een groot aantal onafhankelijke, kleinere dienstverleners.
Het aantrekken van specialisten die kleinere bedrijven kunnen helpen bij het implementeren van Mac-desktops en -servers in een netwerk is moeilijk anders te interpreteren dan als een wijziging van die strategie. Daarbij zal Apple ongetwijfeld gekeken hebben naar de prognoses van de groei in de IT-bestedingen in de VS. Kleine en middelgrote bedrijven geven nu al bijna 311 miljard dollar per jaar uit, en die bestedingen groeien naar verwachting volgend jaar met 6 procent. Apple zou natuurlijk kansen laten liggen als het niet zou proberen het succes van de iPhone en de iPad te gebruiken om zijn positie binnen het Amerikaanse bedrijfsleven te versterken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee