Zoeken op internet blijft in Nederland googelen

De rest wordt verdeeld tussen Vinden (van 3 naar 5 procent) en Microsofts Bing (van 1 naar 2 procent). Yahoo! en Ilse zijn beide niet meer als meest gebruikte zoekmachine in zwang. Beide verloren hun aandeel van 1 procent in deze categorie.
Dat melden Checkit, dat zich karakteriseert als search engine mediabureau, en onderzoeksbureau RMI op basis van een enquête onder 1637 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar en ouder. De uitkomsten zijn volgens de bedrijven representatief voor het gebruik van zoekmachines in Nederland.
Meestal maar één zoekmachine gebruikt
Bij de ‘wel eens gebruikte’ zoekmachines wijkt het beeld nauwelijks af. Ook hier noemt 93 procent Google – een verlies van 3 procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Vinden scoort 7 procent (+ 1), Bing 6 procent (+3), Yahoo! 4 procent (-1) en Ilse 3 procent (- 2). De cijfers leiden tot de conclusie dat er grote zoekmachinetrouw heerst onder Nederlanders. Maar iets meer dan een op de acht gebruikt wel eens een tweede zoekmachine.
Oude favorieten nog wel bekend
Opmerkelijk is de goede naam die zoekmachines als Yahoo!, Ilse en ook Altavista ondanks het beperkte gebruik nog hebben. De geholpen bekendheid (‘Kent u zoekmachine x’) ligt voor Yahoo! en Ilse op 64 en 61, terwijl het nauwelijks meer gebruikte Altavista – de eerste toonaangevende zoekmachine - nog 41 procent scoort – 1 procentpunt beter dan Microsofts Bing.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee