Microsoft krijgt met Bing gouden kans in Australië

De persconferentie volgde op gesprekken die Morrison hield met Microsoft-ceo Satya Nadella en vertegenwoordigers van Google in het land. De Australische regering heeft een nieuwe mediawet in voorbereiding die de grote techbedrijven, waaronder Google en Facebook verplicht mediabedrijven te vergoeden voor 'content' die de techbedrijven via hun platform beschikbaar maken. Het gaat om de nieuwsfragmenten die onder meer via zoekfuncties in nieuwssecties van de platformen worden verzameld.
Google zette onlangs de discussie op scherp door te dreigen de zoekmachine terug te trekken uit Australië. Morrison is allerminst onder de indruk van die dreigementen en suggereert nu dat Microsoft er klaar voor is om met de eigen zoektechnologie Bing in dat gat te springen. Morrison wil met de nieuwe wet een nieuwsomgeving creëren die duurzaam is en commercieel ondersteund omdat die van vitaal belang is voor het functioneren van de democratie.
Op dit moment heeft Bing een marktaandeel van 3,7 procent in Australië. Google daarentegen is absolute marktleider met een aandeel van 95 procent.
Franse uitgevers zijn zelf in gesprek gegaan
Australië is niet het enige land dat nadenkt over verplichte betalingen door de techgiganten. Bijvoorbeeld in Frankrijk speelt een vergelijkbaar plan. Google zegt niet onwelwillend te staan tegenover betalingen, maar vindt de directe koppeling die gemaakt wordt tussen een nieuwslink en een betalingsverplichting zoals die in het Australische wetsvoorstel staat, te ver gaan. In Frankrijk heeft Google met een aantal uitgevers individuele licentieovereenkomsten gesloten, gebaseerd op de maandelijkse hoeveelheid materiaal die wordt gepubliceerd en het aantal kliks die dat genereert.
Morrison pleit echter voor meer overeenstemming in de wereld over dit soort kwesties als het gaat om mededingingszaken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee